Főoldal > A betegek ápolására vonatkozó tanácsok c. szutta Farkas Pál fordításában
Ezidőtájt egy bizonyos szerzetes bél-rendellenességekkel küzdött, és saját ürülékében feküdt. És a Magasztos, Ánanda kíséretében végiglátogatva a hálóhelyeket, eljutott e szerzetes szállásáig, és látta, amint a szerzetes saját ürülékében fekszik. Odament hozzá és megkérdezte:
– Mi a bajod, szerzetes?
– Magasztos, bél-rendellenességekkel küzdök.
– Szerzetes, és van valaki, aki gondoskodik rólad?
– Nincs, Magasztos.
– Miért nem gondoskodnak rólad a szerzetesek?
– A szerzetesek nem veszik hasznomat, Magasztos, ezért nem gondoskodnak rólam.
Akkor a Magasztos azt mondta a tiszteletreméltó Ánandának:
– Ánanda, menj és hozz vizet, fürdessük meg ezt a szerzetest.
– Rendben van – mondta beleegyezésképpen a tiszteletreméltó Ánanda –, és hozta a vizet. A Magasztos a szerzetesre csorgatta a vizet, a tiszteletreméltó Ánanda pedig letisztította. Aztán a Magasztos megragadta a fejénél, a tiszteletreméltó Ánanda pedig a lábánál, felemelték és az ágyára fektették.
Akkor a Magasztos ezen alkalomból és ezzel összefüggésben összehívta a szerzetesi Közösség gyűlését, és ezt kérdezte a szerzetesektől:
– Van ebben és ebben a szerzeteslakban egy beteg szerzetes?
– Van, Magasztos.
– Szerzetesek, és mi a baja annak a szerzetesnek?
– Bél-rendellenességekkel küzd, Magasztos.
– Szerzetesek, és van valaki, aki a gondját viseli?
– Nincs, Magasztos.
– És miért nem gondoskodnak róla a szerzetesek?
– Annak a szerzetesnek, Magasztos, a szerzetesek nem veszik hasznát, ezért nem gondoskodnak róla.
– Szerzetesek, nincs anyátok és apátok, aki gondoskodhatna rólatok. Ha nem gondoskodtok egymásról, vajon ki fog rólatok gondoskodni? Aki rólam gondoskodnék, az gondoskodjék a betegekről.
Ha van avató-mestere, akkor az avató-mesterének kell gondoskodnia róla mindaddig, amíg az élete tart, és kivárni, amíg fölépül; ugyanígy, ha van tanító-mestere, szerzetes-társa, tanítványa, a szerzetestársának társa, vagy a tanítványának társa. Ha egyik sincs ezek közül, akkor a Szanghának kell gondoskodnia róla, és aki ezt nem teszi, az rossztettel vétkezik.
Öt olyan tulajdonság van, szerzetesek, ami miatt – ha a beteg rendelkezik vele – nehéz gondoskodni róla: ha nem teszi meg azt, ami jó neki; ha nem ismer mértéket (az étel mennyiségében), ami jó neki; ha nem veszi be a gyógyszereket; ha jóakaró gondozójával nem tudatja, miféle betegsége van, (nem tudatja,) ha rosszabbodik, javul, vagy stagnál; és ha képtelen elviselni a súlyos, éles, erős, ártalmas, kellemetlen, életet veszélyeztető testi fájdalmakat. Ez az öt tulajdonság, szerzetesek, ami miatt – ha a beteg rendelkezik vele – nehéz gondoskodni róla.
Öt tulajdonság van, szerzetesek, ami miatt – ha a beteg rendelkezik vele – könnyű gondoskodni róla: ha megteszi azt, ami jó neki; ha ismeri a mértéket (az étel mennyiségében), ami jó neki; ha beveszi a gyógyszereket; ha jóakaró gondozójával tudatja, miféle betegsége van, (tudatja,) ha rosszabbodik, javul, vagy stagnál; és ha képes elviselni a súlyos, éles, erős, ártalmas, kellemetlen, életet veszélyeztető testi fájdalmakat. Ez az öt tulajdonság, szerzetesek, ami miatt – ha a beteg rendelkezik vele – könnyű őt szolgálni.
Öt olyan tulajdonság van, szerzetesek, ami miatt – ha a gondozó rendelkezik vele – alkalmatlan a feladatra: ha nem tud gyógyszereket előírni; ha nem tudja, hogy milyen (étrend) jó és milyen nem jó a betegnek, azzal látva el, ami nem jó, és nem látva el azzal, ami jó; ha nem szeretetből, hanem mohóságból gondoskodik a betegről; ha tiltakozik az ellen, hogy ürüléket, nyálat vagy hányást takarítson el; ha nem képes időről időre tanítani, ösztönözni, lelkesíteni és felvidítani a beteget egy tanítóbeszéddel. Ez az öt tulajdonság, szerzetesek, ami miatt – ha a gondozó rendelkezik vele – alkalmatlan a feladatra.
Öt olyan tulajdonság van, szerzetesek, ami miatt – ha a gondozó rendelkezik vele – alkalmas a feladatra: ha tud gyógyszereket előírni; ha tudja, hogy milyen (étrend) jó és milyen nem jó a betegnek, azzal látva el, ami jó, és nem látva el azzal, ami nem jó; ha nem mohóságból, hanem szeretetből gondoskodik a betegről; ha nem tiltakozik az ellen, hogy ürüléket, nyálat vagy hányást takarítson el; ha képes időről időre tanítani, ösztönözni, lelkesíteni és felvidítani a beteget egy tanítóbeszéddel. Ez az öt tulajdonság, szerzetesek, ami miatt – ha a gondozó rendelkezik vele – alkalmas a feladatra.
Farkas Pál fordítása
Vin.Kh.Mv.VIII.26.1-8.
„A Buddha tanítása nem egy felfedezett igazság, nem egy megállapított igazság, hanem egy átélt igazság. És az átélést azt részint nem lehet fogalmilag meghatározni, pont
2024. november végén egy rövid, három napos kvanum zen elvonulás volt Etyeken, amelyet a tiszteletreméltó Arne Schaefer dharma mester vezetett, aki Berlinből érkezett, hogy tanítást
Az egységes ellenállás ritka megnyilvánulásaként a nepáli kormányszervek a jelentések szerint összefogtak, hogy megakadályozzák a Kína által kinevezett Pancsen Láma, Gyalcen Norbu beutazását. Norbut széles