Pakisztáni ásatások
Egy ősi templomot, a buddhizmus kultúrtörténetének egy nagyon korai emlékét tárta fel egy olasz szakmai vezetés alatt álló nemzetközi kutatócsoport ásatása az észak-pakisztáni Szvát-völgyben.
Az ásatási helyszín Barikot (Bazira, Beira) városában található ami a hajdani Gandhára északi fellegvára volt. A vidéket Nagy Sándor i.e. 327-ben hódította meg, megalapítva a gandhárai indo-görög királyságot. Az indiai és a hellén kultúra sajátos keveredésének tanúja a nemrég feltárt templom is. Maga az épület a kutatók szerint az i.e. II. században épülhetett, de egy korábbi buddhista templom fölé. Ez azt jelenti, hogy a templom alapjául szolgáló régebbi épület az i.e. III. században, nem sokkal Gautama Buddha halála után épülhetett.
Az épületkomplexumot többször átépítették az idők során. A szerzetesek számára lakóhelyet nyújtó cellák mellett oszlop- és előcsarnokot, egy nyilvános udvart valamint egy kisebb, három méter magas sztúpát is feltártak a kutatók.
Az ásatásokat vezető Luca Maria Olivieri szerint a leletek pontos korát majd csak a rádiokarbonos vizsgálatokkal fogják tudni meghatározni, az azonban már most látszik a leletek elhelyezkedéséből és a rétegelemzésekből, hogy a fellelt templom biztosan a buddhizmus történetének egyik, ha nem a legrégibb épület emléke. Olivieri a velencei Ca’ Foscari Egyetem és a Mediterrán és Keleti Tanulmányok Nemzetközi Szövetségének (ISMEO) régésze pakisztáni kollégák segítségével végzi a kutatást.
Olasz régészek már 1955-óta végeznek kutatásokat a szvát-völgyi régióban, Barikot városában pedig 1984-ben kezdtek ásni. Feladatuk kezdetben szó szerint a leletmentés volt, ugyanis mind a városban, mind a völgy számos egyéb lelőhelyén elterjedt volt az illegális leletvadászat, ami dollármilliós üzlet a műkincsek feketepiacán.
Fosztogatás nyomaira utalnak azok a gödrök amiket a régészek a helyszínen találtak. A tárgyi leletek eltűnése mellett nagyobb probléma a helyszínek megbolygatása. A régészek számára ugyanis nem egy konkrét tárgy, mondjuk egy cserép- vagy fémlelet anyagi értéke, hanem annak a leletegyüttesben fellelt helye, és általában a leletek egymáshoz viszonyított és hitelesen dokumentálható viszonya, azaz az információ bír fontossággal.
A kutatók így is csak a város délnyugati területein tudtak dolgozni, mivel a földbérleti és ásatási költségek jóval magasabbak a város belső részein. Szerencsére a helyi régészeti hatóságoknak sikerült megszerezni ezt a városközponthoz viszonylag közel fekvő területet, ahol 2019-ben kezdődtek meg a most sikerrel végződő ásatások.
„Évek óta figyeltük, hogy mi kerül elő a modern házak alapozási árkaiból, a mezőgazdasági munkák után és a titkos ásatások által hagyott gödrökből” – mondta Olivieri. „Voltak arra utaló jelek, hogy itt egy nagy műemlék van.”
A templom maga egy út mentén helyezkedett el ami a város fő szakrális építményéhez, egy korábban már feltárt 20 méter széles sztúpához vezetett.
Az épületek mellett számos értékes tárgyi lelet is előkerült, köztük érmék, ékszerek, pecsétek, szobrok és kerámiadarabok, némelyikükön felirattalí ami a kormeghatározást könnyíti meg.
A klasszikus forrásokban “Bazira” vagy “Beira” néven szereplő város legendás múltra tekint vissza. Nevének jelentése “Vadzsraváros” és az indiai nagyeposz a Mahábhárata is megemlíti. A mű két nagy család, a pandavák és a kauravák vélhetően i.e. IX-VIII. században lezajlott testvérháborúját írja le. Gandhára a kauravák királynőjének és anyjának Gandharínak volt a szülőhelye.
Nagy Sándor makedón király i.e. 334-től kezdett keleti hadjáratokba, legtávolabbi hódításaként ért 326-ra Északnyugat-Indiába. Hódításaként még halála után is fennmaradt a Baktriai, görög származású uralkodók által vezetett hellén királyság.
Az akkor gazdaságilag, kereskedelmileg és kulturálisan egyaránt virágzó környéken a legkorábbi időktől jelen volt a buddhizmus. Legismertebb, a buddhista hagyományban is megörökített hellén uralkodó Menandrosz volt. A közte, és egy Nágaszéna nevű buddhista szerzetes közötti disputát rögzíti a Menandrosz kérdései, páli nyelven a Milindapanyhá című posztkanonikus mű.
Forrás – Live Science
A BuddhaFM A Tan Kapuja Buddhista Egyház által fenntartott online rádió. A rádió minden buddhista irányzat és az összes buddhista közösség számára nyitott, melynek tanítása és beszéde a BuddhaFM küldetés nyilatkozatával összhangban szólal meg.
BuddhaFM – Adásban a Tan!
Kövessenek minket Facebook Spotify oldalunkon és Youtube csatornánkon.
Hírszerkesztő: Fenyvesi Róbert
„A Buddha tanítása nem egy felfedezett igazság, nem egy megállapított igazság, hanem egy átélt igazság. És az átélést azt részint nem lehet fogalmilag meghatározni, pont
2024. november végén egy rövid, három napos kvanum zen elvonulás volt Etyeken, amelyet a tiszteletreméltó Arne Schaefer dharma mester vezetett, aki Berlinből érkezett, hogy tanítást
Az egységes ellenállás ritka megnyilvánulásaként a nepáli kormányszervek a jelentések szerint összefogtak, hogy megakadályozzák a Kína által kinevezett Pancsen Láma, Gyalcen Norbu beutazását. Norbut széles