Ukrajnai buddhisták
Immár egy hete tart az ukrajnai orosz invázió. A katonai cselekményeket több vallási vezető is határozottan elítélte, így Őszentsége a Dalai Láma is. A Tan Kapuja Buddhista Egyház és segélyszervezete a Karuná valamint a Főiskola március 1-én tett közzé egy felhívást az Ukrajnából menekülők megsegítésére.
A háború adott szomorú apropót, hogy megkérdezzem magamtól, mit tudok az Ukrajnában élő buddhistákról? Szomorú, de én magam nem sokat, holott egy szomszédos országról van szó. Ezt a hiányosságot pótlandó kicsit utánanéztem az Ukrán buddhistáknak, irányzatoknak és közösségeknek a világhálón. A teljesség igénye nélkül íme egy rövid összeállítás.
Ukrajna egy többségében keresztény, azon belül is ortodox vallású 41 milliós ország. Jelentős muszlim kisebbséggel rendelkezik (2,5%), és a zsidó vallásúak is jelen vannak (0,4%). Egy 2018-as felmérés szerint a buddhisták 0,1%-ot tesznek ki, számuk fokozatosan gyarapodik.
A kezdetek
Ukrajna és a buddhizmus kapcsolata a XVII. századra nyúlik vissza. A területen élő kozákok bizonyíthatóan kapcsolatban álltak a buddhista vallású kalmükökkel, akik egy nyugat-mongol eredetű nép és a XVII. században költöztek belső-ázsiából a Kaszpi-tengerhez. Ez a kapcsolat azonban még semmiféle vallási hatást nem jelentett.
A buddhizmus szellemi hatást csak a XIX. században kezdett gyakorolni főleg a keleti eszmékre és gyakorlatokra nyitott, fogékony értelmiségi körökben. Az Ukrajnában élő buddhisták arányát növelték a XX. században Vietnámból és Koreából betelepültek.
A szovjet időszakban minden olyan eszme, filozófia és gyakorlat tiltott volt, ami eltért a pártideológiától. Ez az oka, hogy a buddhizmus csak az enyhülés, a peresztrojka idején kezdhetett terjedni békében. 1989-től kerülhettek megrendezésre az első buddhista előadások, szertartások és ekkor jelentek meg az első menedéket vett világi gyakorlók. Az első közösséget hivatalosan 1991-ben jegyezték be Donyeckben. Azóta több mint száz közösség alakult ezek közül 38 hivatalosan is regisztrált szangha.
Először a legrégebbi, a 1991-ben bejegyzett közösségről. A közösség Ukrajna legkeletibb részén, a donbaszi régióban, Ol’Hynka faluban, alakult. A 2014.ben kitört kelet-ukrajnai háború miatt azonban el kellett hagyniuk a környéket. Hosszas, három éves keresés után az ország nyugati részébe költöztek, a Kárpátokban található Kryvopillia falu közelébe.
A rend egy távol-keleti, japán gyökerekkel rendelkező mahájána irányzat, ami a Lótusz Szútra tanításait helyezi gyakorlásának középpontjába. Nyipponzan-Mjóhódzsi a rend japán neve, mesterük a japán Teraszava Dzsunszei szenszei, a közösséget Szerhij Filonenko vezeti.
Jelenleg húsz szerzetes tartózkodik a kolostorban, mind régi rendtagok. A szerzeteseket Teraszava szenszej avatja amennyiben meggyőződik hosszútávú elkötelezettségükről.
A rend szerzeteseinek napi rutinjába tartozik, hogy hajnalban kelve felmásznak a szomszédos hegy tetejére ahol szertartást végeznek a felkelő Naphoz szóló különleges imákkal. Az iskola híres a békeszeretetéről és a békéért való aktív kiállásáról is. Ők voltak azok, akik közvetlenül a háború kezdete előtt nyilvánosan demostráltak Kijevben a békéért, mantrájukat a Namu mjóhó renge kjó-t recitálva.
Egy Filonenkóval készült, a rend ukrajnai történetét bemutató interjút olvashatunk angolul az ukrainer.net-en; valamint egy videót is láthatunk a képre kattintva az Ukrainer youtube csatornáján.
Ukrajnában a legnépszerűbbek és a legtöbb követővel a vadzsrajána irányzatok rendelkeznek.
Jelenleg Ukrajnában ez a legnagyobb buddhista közösség. A közösség a XVII. Gyalva Karmapa Táje Dordzse szellemi irányítása és Láma Ole Nydahl vezetése alatt áll. A közösség része a Gyémánt Út Közösségek nemzetközi hálózatának, amely a nyugati országokban mintegy 640 buddhista központtal rendelkezik. A helyi központ vezetője Olekszandr Rybin az alábbi videóban mutatja be közösségét:
Ezt a kagyü iskolát 2006-ban jegyezték be Kijevben. Része a Garcsren Rinpocse által vezetett nemzetközi Drikung hálózatnak. Központjuk a Garcsen Ratnasrí az első kelet-európai intézményük. Garcsen Rinpocse eddig négyszer tett látogatást a kijevi központban. A rinpocse 2009-ben hatalmazta fel a központ vezetésére Láma Dava Zangmo-t, Zsuravka Tonkovid-ot. Dava Zangmo 1995-ben vett menedéket karma-kagyü vonalon.
Tanításokat és beavatásokat kapott kagyü és nyingma mesterektől is. Egy Garcsen Rinpocséval való 1997-es találkozás hatására kötelezte el magát drikung vonal mellett. Továbbra is jó kacsolatokat ápol a kagyü vonallal, valamint a másik nagy iskola a nyingma képviselőivel. A központban a drikung vonal számos vezető tanítója adott már tanításokat és beavatásokat, és a közösség tagjai is gyakran látogatnak külföldi testvérintézményekbe.
Ukrajnában a nyingma iskolának is vannak követői. Az irányzat képviseletében járt már Kijevben Dzongszár Dzsamjang Khjence rinpocse, valamint a jelenlegi Patrul rinpocse is.
Történetük, akár a Lótusz Szútra Rendé a kilencvenes évek elejére nyúlik vissza, szintén a kelet-ukrajnai Donyeckbe. Ők alapították az első kolostort Ukrajnában, a Sejcsen-Ling Templomot. A telket, amire a templomot építették egy világi gyakorló hölgy adományozta, aki később szerzetesi fogadalmat tett, így ő lett szerzetesi nevén Tarma az első ukrán apáca.
A közösséget Dordzse Dzsambo Csödzse láma, születési nevén Muzscsil Oleg Vlagyimirovics vezeti. Ő 1987-ben vett világiként menedéket és 1989-ben tett szerzetesi fogadalmat. 1992-ben jegyeztetett be három nyingma közösséget, Donyeck, Luhanszk és Harkiv megyékben.
Ukrajnában jelen van a Csögyal Namkhai Norbu neve által fémjelzett dzogcsen irányzat is. A Karmaling Nemzetközi Dzogcsen Közösség ukrán szervezetének központja Harkivban található. A mintegy ötven tagot számláló közösség részt vesz a vonal nemzetközi képzési programjában és otthon is gyakorol. Rendszeresek a közös foglalkozások, többek között a jantra jóga és a vadzsra tánc gyakorlása.
A Kijevben található központ szintén a vadzsrajána irányzathoz, annak Csökling Tersar vonalához tartozik. A Rangdzsung Jese Központ is egy nemzetközi hálózat ukrajnai képviselete. Vezető tanítójuk Csökji Nyima Rinpocse aki már személyesen is adott tanításokat a kijevi Gomde központban.
Mahá Pradnyá Páramitá Közösség
Ez a szangha 2007-ben alakult és a koreai zen, a szon vonalát viszi Ukrajnában, de szoros kapcsolatban áll a többi iskola képviselőivel is. Hirtelen megvilágosodás iskolának tartja magát de mesternek fogad el minden ősi és kortárs tanítót, kezdve Bódhidharmától, Lin Csitől, Patrul Rinpocsén a Karmapákon keresztül Csögyal Namkhai Norbuig, vagy vezető tanítójukig Von Mjong Szunyimig.
Kijevben, Harkivban és Donyeckben is vannak képviselőik.
Az iskola fő célja minden lény megszabadítása a szenvedéstől valamit a legmagasabb, felűlmúlhatatlan megvilágosodáshoz az anuttara szamjak szambódhihoz való eljuttatásuk.
Rendszeres gyakorlásokat és elvonulásokat tartanak a Taiszen Desimaru Rósi által európába hozott szótó zen vonal követői is. Vezető tanítójuk Desimaru mester közvetlen tanítványa, Szandó Kaiszen mester, aki a franciaországi Ragyogó Csúcs Kolostor apátja és évente többször tart tanítást és elvonulást Kelet-Európa több országában, így Ukrajnában is. Hakrkivban és Kiijevben is van központjuk ahol napi szinten lehet zazent, ülőmeditációt gyakorolni.
Az eddig felsorolt iskolák és irányzatok mind mahájána illetve vadzsrajána iskolák voltak, de a korai iskolák egyike is képviselteti magát Ukrajnában.
Jelen van azonban az egyetlen fennmaradt korai iskola, a théraváda egyik meditációs mozgalma. Ez a burmai gyökerű és S.N. Goenka meditációs tanító nevéhez köthető vipasszaná mozgalom. Ők elsősorban a Goenka módszer szerinti tíznapos vipasszaná elvonulásokat szervezik. Ezeken az elvonulásokon szigorú szabályok betartása mellett végzik a csendes ülőmeditációs gyakorlatokat annak érdekében, hogy belátásra tegyenek szert. Ez a belátás az ami által a “dolgokat olyannak látják amilyenek” a Buddha ősi 2500 éves tanításainak megfelelően.
A fenti felsorolás bizonyára nem teljeskörű, ennél több közösség létezik Ukrajnában. Reméljük, hogy a háború hamarosan véget ér. Addig is Egyházunk felhívást tett közzé az Ukrajnából érkező menekültek megsegítésére.
Továbbá március 12. szombat este hét órától vasárnap reggel hét óráig tartó meditációs virrasztást. A békemeditáció részletei az Egyház honlapján találhatók, és a Youtube-on majd élőben látható lesz.
Források:
Donbaszi Lótusz Szútra Rend – Ukrainer
Mahá Pradnyá Páramitá Közösség
Buddhizmus Ukrajnában Wikipédia
A BuddhaFM A Tan Kapuja Buddhista Egyház által fenntartott online rádió. A rádió minden buddhista irányzat és az összes buddhista közösség számára nyitott, melynek tanítása és beszéde a BuddhaFM küldetés nyilatkozatával összhangban szólal meg.
BuddhaFM – Adásban a Tan!
Kövessenek minket Facebook Spotify oldalunkon és Youtube csatornánkon.
Hírszerkesztő: Fenyvesi Róbert
„A Buddha tanítása nem egy felfedezett igazság, nem egy megállapított igazság, hanem egy átélt igazság. És az átélést azt részint nem lehet fogalmilag meghatározni, pont
2024. november végén egy rövid, három napos kvanum zen elvonulás volt Etyeken, amelyet a tiszteletreméltó Arne Schaefer dharma mester vezetett, aki Berlinből érkezett, hogy tanítást
Az egységes ellenállás ritka megnyilvánulásaként a nepáli kormányszervek a jelentések szerint összefogtak, hogy megakadályozzák a Kína által kinevezett Pancsen Láma, Gyalcen Norbu beutazását. Norbut széles