Főoldal > Szerzetesnők avatása Bhutánban
Június 21-én, a nyári napforduló napján, Őszentsége Dzsé Khenpó a legmagasabb rangú bhutáni vallási vezető 144 gelongmát, azaz szerzetesnőt részesített teljes felavatásban.
A hírt a bhutáni központi szerzetesi testület, a Zhung Dracang közölte hivatalos facebook oldalán:
“Ma, június 21-én ami a negyedik holdhónap 23. napja, Őszentsége a Dzsé Khenpó mintegy 144 szerzetesnőnek adja át a gelongma fogadalmakat Paró városában a Ramthangkha kolostorban, ahogyan azt a Bhutáni Szerzetesnők Alapítványa is bejelentette. A fogadalmak letételére nem csak Bhutánból, hanem a szomszédos országokból is érkeztek. A mai napon szerencsehozó jeleket is lehetett látni, például a napot körülölelő szivárványokat.
Az eseményen részt vett Őfelsége Gyaljum Cering Jangdön Vangcsuk anyakirályné, a királyi család tagjai valamint olyan méltóságok, mint Dordzsi Lopen, Cogki Lopen és Lajcog Lopen.” – írták a közösségi portálon.
A bhutáni vallási vezetés ezzel a szerzetesnők közösségének fejlődését és a buddhista szerzetesi intézményeken belüli nagyobb egyenlőség elősegítését kívánja támogatni. Sokan mérföldkőnek tekintik azt, hogy egyszerre ilyen sok apácát avattak. A világi férfiakból és nőkből, valamint szerzetesekből (bhiksu) és szerzetesnőkből (bhiksuní) álló négyrétű közösség, a buddhista szangha a Buddha idejéig megy vissza. Az évszázadok során a szerzetesnői vonal rendkívüli módon meggyengült, szinte kihalt. Tulajdonképpen csak néhány mahájána irányzaton belül, főleg kínai, hongkongi, koreai, illetve a vietnámi zen gyökerű és Thich Nhat Hanh-hoz köthető vonalon maradt fenn. A buddhizmus déli ágában a théravádában, illetve a tibeti vadzsrajána iskolákban nem ismerik el a szerzetesnői avatásokat.
Az elutasítás oka többnyire formai, a hagyományra hivatkozó. Főleg a szerzetesi szabályokra történik hivatkozás, azaz arra, hogy szerzetesnőket, bhiksuníkat csak egy másik bhiksuní avathat. Mivel az erre hivatkozók szerint a női szerzetesi vonal már régen megszakadt, nincs autentikus bhiksuní aki szerzetesnőket avasson, így nem állhat helyre a hagyományos szerzetesnői vonal.
Mivel azonban léteznek lemondásban élő női közösségek akik felavatástól függetlenül tartják a fogadalmakat, gyakran felmerült az igény hogy hivatalosan is megkapják a magasabb szintű avatást. Ehhez gyakran a már említett mahájána iskolák segítségét kérték, és sok esetben meg is kapták. Példa lehet erre Dzsecünma Tenzin Palmó esete is.
Az 1943-ban született angol származású Diane Perry, jól ismert tanító kezdettől fogva a tibeti vadzsrajána elkötelezettje volt, ezen belül is a drukpa kagyü vonalé. A vadzsrajána iskolákban az elérhető legmagasabb beavatási fokozat nők számára a geculma (srámanérí) azaz a 36 fogadalmat tartó novícius. Noha ezt az avatást viszonylag hamar, már 1964-ben megkapta, a teljes bhiksuní avatásra 1973-ig kellett várnia, azt is egy hongkongi mahájána vonalon kapta meg első nyugati nőként.
A Bhutánban legelterjedtebb buddhista hagyományvonal a vadzsrajána kagyü vonal, annak is a drukpa kagyü iskolája. Ez az iskola élharcosa a bhiksuní mozgalomnak. A szerzetesnővé avatás lehetőségét szervezett szinten is támogatják. 2009-ben Dr. Tasi Zangmo vezetésével megalapították a Bhutáni Szerzetesnők Alapítványt (Bhutan Nuns Foundation) ami a bhutáni anyakirályné, Őfelsége Asi Cering Jangdön Vangcsuk védnöksége alatt tevékenykedik.
A szervezet fő célja a szerzetesnők életkörülményeinek javítása, valamint az oktatáshoz való hozzáférésük segítése.
A mostani bhiksuní avatás “történelmi jelentőségű minden buddhista nő számára, és a tibeti buddhizmust 21. századi szintre emeli.” – jelentette ki Bhiksuní Dzsampa Cedrön német származású tibeti szerzetesnő, író majd hozzátette: “Az apácáknak ez egy fontos lehetőség arra, hogy megmutassák a képességeiket, hogy hozzájáruljanak a buddhizmushoz.”
Egy másik bhiksuní közösség, a Dharmadatta Community társalapítója Damcsö Diana Finnegan felavatott szerzetesnő szintén méltatta az eseményt. Ő “jelentős lépésnek nevezte a tibeti buddhizmusban a férfiak és nők intézményesített egyenlőtlenségének megszüntetése irányába.”
Őszentsége Dzsé Khenpó avatóbeszéde a képre kattintva:
A bhiksuní mozgalmat támogató szervezetek, közösségek:
Committee for Bhiksuní Ordination
Két további cikk angolul a szerzetesnők avatásának témájában:
Szerzetesnők a Plum Village hagyományban
illetve egy áttekintő cikk a témáról a Tricycle buddhista magazinban.
Forrás: Zhung Dratshang/Facebook
A BuddhaFM A Tan Kapuja Buddhista Egyház által fenntartott online rádió. A rádió minden buddhista irányzat és az összes buddhista közösség számára nyitott, melynek tanítása és beszéde a BuddhaFM küldetés nyilatkozatával összhangban szólal meg.
BuddhaFM – Adásban a Tan!
Kövessenek minket Facebook Spotify oldalunkon és Youtube csatornánkon.
Hírszerkesztő: Fenyvesi Róbert
Beszélgetésünkből kiderül, hogyan ünnepli Cser Zoltán a karácsonyt, szó esik a legfontosabb kérdésről, azaz hogy tudunk-e a szeretteinknek időt, energiát, teret adni, de arról is,
„A Buddha tanítása nem egy felfedezett igazság, nem egy megállapított igazság, hanem egy átélt igazság. És az átélést azt részint nem lehet fogalmilag meghatározni, pont
Minden decemberben megkérjük Karsai Gábort, a TKBF rektorát, hogy meséljen A Tan Kapuja Buddhista Főiskola évéről. Fogadják szeretettel az ez évi beszámolót. Riporter: Horváth M.