Főoldal > Az Erőszakmentesség Nemzetközi Napja – 2022. október 2.
2022. október 2-án immár 16. esztendeje ünnepeljük az Erőszakmentesség Nemzetközi Napját. Az ENSZ Közgyűlése 2007-ben hozta létre e jeles eseményt, határozatában pedig az október 2-i dátumot jelölte meg. A dátumválasztás nem véletlen, hiszen 1869-ben ekkor született Mohandász Karamcsand Gandhi, az Indiai függetlenségi mozgalom vezetője és az erőszakmentesség filozófiájának úttörője. Gandhi rendkívüli személyisége és tevékenysége sokak szemében példaértékű, ezért születésnapja kiváló alkalom arra, hogy felhívjuk az emberek figyelmét az erőszakmentesség fontosságára és gyakorlására.
Az ENSZ határozatában kijelenti: „Szem előtt tartva, hogy az erőszakmentesség, a tolerancia, az emberi és a mindenkit megillető alapvető szabadságjogok teljes körű tiszteletben tartása, a demokrácia, a fejlődés, a kölcsönös megértés és a diverzitás tiszteletben tartása összefüggnek egymással és kölcsönösen erősítik egymást, megerősítve az erőszakmentesség elvének egyetemes jelentőségét, és azzal az óhajjal, hogy biztosítsák a béke, a tolerancia, a megértés és az erőszakmentesség kultúráját, úgy határoz, hogy (…) minden év október 2-án tartja az Erőszakmentesség Nemzetközi Napját.” Továbbá „Felkéri valamennyi tagállamot (…), hogy megfelelő módon emlékezzenek meg az Erőszakmentesség Nemzetközi Napjáról, és terjesszék az erőszakmentesség üzenetét, többek között az oktatás és a közvélemény figyelmének felkeltése révén.”1
1. A megcsomózott fegyver (The Knotted Gun). Az erőszakmentesség szimbóluma – Carl Fredrik Reuterswärd alkotása
Gandhi személye és törekvése – Mohandász Karamcsand Gandhi 1869. október 2-án látta meg a napvilágot az indiai Porbandar-ban egy jómódú kereskedőcsalád sarjaként. Londonban végzett jogászként, s pályafutását ügyvédként kezdte. Egy megbízás alapján Dél-Afrikába költözött, ahol a hindu közösséget ért diszkrimináció egyre inkább a politikai pálya felé terelte. Itt alakította ki erőszakmentes ellenálló módszereit. Később visszatérve Indiába az erőszakmentes polgári ellenállás ikonikus alakja lett. India ekkor brit koronagyarmat volt és a gyarmatosítók kizsákmányoló tevékenysége az országot súlyos válságba, a lakosságot pedig élhetetlen viszonyok közé sodorta. Gandhi azonban nem csak a politikai rendszer változását sürgette, hanem a vallási és faji diszkrimináció ellen is sikeresen lépett fel. Hírneve Európában is visszhangra lelt, sokan támogatták, de legalább annyian bírálták. Élete során többször letartóztatták, s mint politikai foglyot börtönre ítélték az Indiai Nemzeti Kongresszusban betöltött vezető szerepe nyomán. A polgári engedetlenségre buzdító tevékenységét a II. világháború alatt is folytatta, ám India függetlenségét ekkor még nem sikerült kivívni. Végül India 1947-ben szabadult fel a brit elnyomás alól, többek között Gandhi erőfeszítésinek köszönhetően. Másik szívügye azonban nem járt sikerrel. A hinduk és a muszlimok közötti társadalmi konfliktusokat nem sikerült kibékítenie, s az ország kettészakadt Indiára és Pakisztánra. Közvetve e két csoport közötti békítő tevékenysége okozta halálát is, mivel egy szélsőséges hindu nacionalista 1948. január 30-án lelőtte.
Gandhi már életében is az erőszakmentesség megtestesítője volt, hiszen politikai és társadalmi eredményeit mindvégig békés módszerekkel érte el. Többször tartott éhségsztrájkot, mely az emberekre gyakorolt befolyása okán sikeresnek bizonyult és hatást ért el. Az igazságosság elkötelezettje volt. Az általa kifejlesztett erőszakmentesség nem a teljes önfeladást szorgalmazza, hanem a jogokért kiálló passzív ellenállást, mint módszert. Ilyen tevékenység a tiltakozás és a meggyőzés, beleértve a felvonulásokat és a virrasztásokat; az együttműködés megtagadása; az erőszakmentes beavatkozás, például blokádok és megszállások. Gandhi erőszakmentes törekvése az igazságra és a békére mindannyiunk szeme előtt példaként lebeghet és az elmúlt évtizedekben is hatással volt politikai vezetőkre, tudósokra és művészekre.
2. „Az erőszakmentesség az emberiség rendelkezésére álló legnagyobb erő.” Mahátma Gandhi – 1869.10.02-1948.01.30.
A nap aktualitása – Sajnos az erőszakmentesség gyakorlatának jelentősége, aktualitása napjainkra sem csökkent, hiszen a világban számos erőszakos konfliktus van folyamatban jelenleg is. A szomszédunkban zajló Orosz-Ukrán háború az egész emberiségre nyomást helyez; a Mianmarban uralkodó katonai rezsim erőszakos eszközökkel tartja kordában a civil lakosságot; Tibetben a helyiek sinizálása sem éppen békés eszközökkel folyik; határainkon rendszeresek a konfliktusok a bevándorlás következtében; de említhetnénk az idei Oscar díjátadó sajnálatosan emlékezetes jelenetét is.
„Más emberek dehumanizálása, fajzatosítása, más embercsoportok démonizálása ma is jelen van. Az ilyen személyekkel és közösségekkel szemben megengedhetőbbnek tekintjük azt, amiket a hozzánk közelebb állókkal szemben elutasítunk, így az erőszak alkalmazását is. Csakhogy az erőszakot nehéz elszigetelni, az hamar tovaterjed, és a következményeket az erőszakot tevők meg környezetük is viselni fogja. Sokszor leírták már ezt a folyamatot, miként rombolja le önmagát egy társadalom, amelyben az erőszak megerősítést kap, sőt normává válik. Nyilván, itt nem egy fegyverrel megtámadott közösségről beszélünk.
Az agresszió elvetését sokan nyámnyilaságnak, sőt életképtelenségnek tekintik, mondván, az élet harc. De az erőszakmentesség is lehet védekezés, és a szociáldarwinista klisék sokszor önpusztítóak. A konfliktusok békés, tárgyalásos (nem háborús) rendezése a nemzetközi politikában éppúgy alkalmazható, mint kertszomszédok közt vagy a családban.”2
Buddhista gyakorlókként önmagunk megnyilvánulásait is meg kell vizsgálnunk. Vajon a saját életünkben tudatában vagyunk-e az erőszak jelenlétének akár a test, a beszéd vagy a gondolatok szintjén?
Az erőszakmentesség szerepe a buddhizmusban – Az erőszakmentesség elvét és gyakorlatát az összes világvallás támogatja és tanításai között tudja. A buddhizmusban ahimsza, azaz nem- ártás formájában ismert és alkalmazott alapvető etikai és spirituális érték. A szenvedés megszüntetéséhez vezető nemes nyolcrétű ösvény három tagja is a helyes etikai megnyilvánulásról szól. Ezek a helyes beszéd, a helyes tett és a helyes életmód. Mindegyik szinten kerülendő az erőszak kifejezése, hiszen az mind másokra, mind magunkra vonatkozóan rossz következményekkel jár. Még az olyan gondolatok és érzelmek is mint például a mások iránt felmerülő megvetés, harag, gyűlölet olyan tudati akadályokat képeznek, melyek lassíthatják, vagy teljesen ellehetetlenítik a spirituális fejlődésünket. A rossz-akarás (vjápáda) tagja az öt akadály csoportjának.
Az erőszakmentesség azonban nem csupán embertársaink irányába nyilvánulhat meg, hanem minden érző lény, az állatok, a növények, sőt tágabb környezetünk felé is. Napjaink egyik legégetőbb társadalmi kérdése a környezetvédelem és a Föld megóvása, mely érdekében iránymutató elv kell legyen az erőszakmentesség. A világi buddhisták önként tett öt fogadalma között szerepel az élet megóvása az öléstől való tartózkodás által. A Buddha nem-ártásra vonatkozó intelmei: „Mivel nem lehetséges, hogy a világi élettel elfoglalt személy a teljes szerzetesi gyakorlást megvalósítsa, a világi ezt követve lesz erényes. Nem szabad életet elvennie, sem élet elvételét okoznia, sem mást élet elvételére felbujtania. Tiltott bármilyen lényt, gyengét vagy erőset megsebeznie az egész világon.” (Snp 2.14 – Dhammika-szutta, fordította: Kolozsvári Ágnes)
A nem-ártás buddhista gyakorlata – A nem-ártásra való törekvést belső és külső formában is gyakorolhatjuk különféle módszerek által. Van amelyik megelőzi, s van amelyik megszünteti a már bennünk felkélt rossz akaratot.
Ha önmagunkban már kifejlesztettük a nem-ártásra való szándékot, segíthetünk másoknak is elérni. A leghatékonyabb tanítási módszer a példamutatás, ezért egyrészt viselkedjünk mindig felelősségteljesen, másrészt teremtsünk lehetőséget arra, hogy mások megismerjék, megértsék, hogy mit, miért teszünk.
Thich Nhat Hanh a nem-ártást, az erőszakmentességet, a békét olyannyira nagyra becsülte, hogy a következőket mondta: „Ha a buddhizmus és a béke között kellene választanom, én a békét választanám.” Mit szólnátok hozzá, ha ennek szellemében töltenénk el október 2-át, az Erőszakmentesség Nemzetközi Napját?
Írta: Nagy Szabolcs
Források:
https://www.un.org/en/observances/non-violence-day
https://helsinki.hu/esemeny/oktober_2_ma_van_az_eroszakmentesseg_vilagnapja_354/ https://hu.wikipedia.org/wiki/Mohand%C3%A1sz_Karamcsand_Gandhi
https://hu.wikipedia.org/wiki/Ahimsza
https://hu.wikipedia.org/wiki/%C3%96t_akad%C3%A1ly_(buddhizmus)
https://a-buddha-ujja.hu/snp-2.14/hu/kolozsvari-agnes
http://www.kagylokurt.hu/2425/tarsadalomtudomany/ahimsza.html
BuddhaFM – Adásban a Tan!
A Tan Kapuja Buddhista Egyház online rádiója – buddhafm.hu
Kövessenek minket az alábbi oldalainkon is:
Facebook
Spotify
Youtube
Instagram
Az Elkötelezett Buddhisták Nemzetközi Hálózata (International Network of Engaged Buddhists – INEB) bejelentése szerint idén a Dél-Indiában található Csennai városa ad majd otthont kétévente megrendezendő
Vaszi Sándor Urgyennel, a Tiszta Dzogcsen fordítójával beszélgettünk az októberben megjelent kötetről. Riporter: Udvardi Márton (2024) “A dzogcsen a nagy tökéletesség állapota. A bönben a
„A legfontosabb, hogy az én szándékom szerint ezeknek a képeknek nincs intellektuális jelentésük. Önmagukat jelentik, mint ahogyan a táj is önmagát jelenti. …ezek a képek