Főoldal > A két karmapa közös nyilatkozata

A két karmapa közös nyilatkozata

Őszentsége Orgyen Trinli Dordzse és Őszentsége Trinli Tájé Dordzse, a két karmapa, közös nyilatkozatot adtak ki Kunzig Samar Rinpocse, más néven a samarpa reinkarnációjával kapcsolatban. Nyilatkozatukban kifejtik közös terveiket, hogy együtt fognak működni a következő samarpa felismerése, oktatása és szellemi fejlődése érdekében. 

A karmapa cím a tibeti vadzsrajána buddhizmus Karma Kagyü hagyományának vezetőjét illeti. A tibeti hagyományban a reinkarnálódott mesterek, a tulkuk legrégebbi töretlen vonalát a karmapák képviselik. Az első Gyalva Karmapa Düszum Khjenpa (1110-93) volt. 

A hagyományvonalban a legutóbbi időkben vita alakult ki a karmapa személyét illetően. Jelenleg a kagyü csoportok megosztottak, két külön karmapát ismernek el vezetőjüknek. Ők ketten, Orgyen Trinli Dordzse és Trinli Thájé Dordzse az elmúlt években többször is találkoztak, hogy megpróbálják áthidalni a vonalban meglévő szakadást. 

Trinli Tájé Dordzse és Orgyen Trinli Dordzse, a két karmapa a közös nyilatkozattal

December 4-én a két karmapa közös nyilatkozatot adott ki, amit mindketten közzétettek a honlapjukon: 

 

“Közös nyilatkozat Kunzig Samar Rinpocse reinkarnációjáról

  1. december 4.

A tulkuk reinkarnációinak elismerése a tibeti buddhizmus egy sajátos vonása, amiről általánosan elfogadott, hogy a Gyalva Karmapákkal kezdődött. Az első samarpa Tokden Dragpa Szenge a harmadik karmapa, Rangdzsung Dordzse közvetlen tanítványa volt, tőle kiindulva a samarpák vonala az egyik leghosszabb történetre tekint vissza a tibeti tulkuk vonalain belül. A legtöbb samarpa inkarnáció bekerült a Karma Kamcang Aranyfűzérbe. Óriási jótékony hatással voltak a buddhizmusra és a Karma Kagyü tanításokra. A tizedik samarpa, Csödrup Gyacó parinirvánába távozása után azonban mintegy 170 évig tilos volt a Samar Rinpocse elismerése és trónra emelése. Ez nagy veszteséget jelentett a tanításoknak, és pótólhatatlan űrt hagyott maga után.

Mindezt szem előtt tartva a tizenhatodik Gyalvang Karmapa, Rangdzsung Rigpe Dordzse trónra ültette Samar Mipham Csökyi Lödrót, ami nagy kedvesség volt tőle. Tanítványainak érdemei azonban nem voltak elegek ahhoz, hogy megakadályozzák a tizenhatodik karmapa korai parinirvánába távozását. Továbbá, mielőtt a Kamcangon belüli vitákat sikerült volna rendezni, Kunzing Samar Rinpocse is a parinirvánába távozott, ami nagy bánatot okozott. 

Akár az egymást követő samarpák szellemi hatása, akár az a tény, hogy a tizenhatodik karmapa visszaállította a samarpák elismerésének rendszerét, úgy látjuk, hogy a mi felelőségünk, hogy felismerjük a Kunzig Samarpa reinkarnációit. Annak, hogy ez az elismerés félreérthetetlen és vitathatatlan legyen, óriási haszna lenne a Karma Kagyü újraegyesítésben. Így, mi ketten, válaljuk ezt a mindkettőnkre háruló felelőséget. A sok nehézség ellenére többször találkoztunk és komoly beszélgetéseket folytattunk, amelyek nagyban növelték őszinte szándékainkat. Összefoglalva a megbeszéléseink eredményeit:

 

  1. Samar Rinpocse reinkarnációjának felismerése kettőnk közös erőfeszítése lesz. Egyikünk sem fogja a másik nélkül csinálni.

 

  1. Annak érdekében, hogy a Samar Rinpocse Jangszi képes legyen a nevéhez méltóan élni, mi ketten közösen vállaljuk a felelőséget az oktatásáért, a beavatásaiért és a “pith” utasításokért

 

  1. Mivel Samar Rinpocse reinkarnációjának kérdése kulcsfontosságú kérdés a Kamcangon belül, nem fogunk elfogadni beleszólást semilyen nem érintett féltől. 

 

Összefoglalva, mi a Karma Kamcangban mind ugyanannak a tanítónak a tanítványai vagyunk, vadzsra testvérek és nővérek egyetlen dharma vonalban. A viták szítása és a hagyományon belüli széthúzás nem más, mint vonaltartó elődeinknek tett rossz szolgálat, és biztos módszer arra, hogy elpusztítsuk saját hagyományvonalunkat. Ezért erős pozitív hatása éenne annak, ha a Karma Kamcang minden egyes követője a múltbéli tetteinek mély megbánásaként legalább százezerszer elrecitálná a vadzsraszattva mantrát és a Három Részes Szútrát ezerszer, amilyen hamar csak lehet. Azt a szilárd elhatározást is meg kell hoznunk, hogy a drága gyakorlási vonalunk nem szakadhat soha többé két frakcióra, és soha többé nem lesz vita a kagyü mesterek, különösen a karmapa és szív fiai reinkarnációi körül. Rendkívül fontos mindannyiunk számára, hogy a Karma Kamcang gyakorlati hagyományvonalában a szamaja olyan elválaszthatatlan legyen mint a vízbe kevert tej, és egyetlen együttműködő egészként egyesüljünk. Arra kérünk mindenkit, tartsátok mindezt szem előtt.

 

Tájé Dordzse

Orgyen Trinli Dordzse”

 

A samarpa vonal a reinkarnálódott lámák másik befolyásos vonala a Kagyü hagyományban a karmapák mellett. Az első smarpa Drakpa Szenge (1283-1349), a harmadik karmapa tanítványa volt. A két vonal történelmileg szoros kapcsolatban állt egymással, a karmapák és a samarpák gyakran váltották egymást tanítóként és tanítványként.

 

Forrás – Buddhistdoor

A XVII. Karmapa, Táje Dordzse honlapja

A XVII. Karmapa, Orgyen Trinli Dordzse honlapja

 

A BuddhaFM A  Tan Kapuja Buddhista Egyház által fenntartott online rádió. A rádió minden buddhista irányzat és az összes buddhista közösség számára nyitott, melynek tanítása és beszéde a BuddhaFM  küldetés nyilatkozatával  összhangban szólal meg.

BuddhaFM – Adásban a Tan!

Kövessenek minket  Facebook Spotify oldalunkon és  Youtube csatornánkon.

Hírszerkesztő: Fenyvesi Róbert

 

Kapcsolódó

Hírek

Nepál nem engedi beutazni a “kínai” Pancsen Lámát

Az egységes ellenállás ritka megnyilvánulásaként a nepáli kormányszervek a jelentések szerint összefogtak, hogy megakadályozzák a Kína által kinevezett Pancsen Láma, Gyalcen Norbu beutazását. Norbut széles