Ritkán hallani olyan történeteket, hogy a kisemberek nyernek a nagyvállalatok ellen. Egy ideig úgy tűnt, az észak-dakotai indiánoknak sikerült: felemelték a hangjukat a földjükre tervezett olajvezeték környezetkárosító és szentségtörő hatása ellen.
Dávid és Góliát harca ez, melyben a markológépekkel és a sztárügyvédekkel szemben a magukat “vízvédőknek” nevező törzsek állnak. Az utóbbi időkben szinte példa nélküli összefogásban 200 törzs, valamint több civil és vallási szervezet is képviselte a helyi indián lakosság érdekeit. Az esemény jelentősége azonban túmutat a puszta tiltakozáson. Teret ad a törzsek kapcsolatainak megújulására, a hagyományaik felelevenítésére, ahogy a szertartások és az imák gyakorlására is. Mindez megerősíti indián identitásukat, ahogy maga az a tény is, hogy egy “idegen” erővel szemben őslakosként kiállnak, némiképp újraélve és feldolgozva a gyarmatosítás nem is olyan régmúlt korában elszenvedett kollektív traumát.
A helyi média nagy része nem látta ilyen szépnek ezt a harcot. Az indiánokat bajkeverőknek titulálták, a tüntetésekre pedig elképesztő méretű rendőri és katonai mozgósítás volt jellemző.
A helyieknek több, mint 500 különböző vallási felekezet, köztük számos buddhista is segített a tiltakozásban. Az egyházak koordinátora John Floberg tiszteletes volt, akinek az észak-dakotai Episzkopális Egyházon keresztül évtizedekre visszanyúló személyes kapcsolata van a helyi Sziú törzzsel.
Az egyházi tiltakozás jelszavai az Ima, a Béke, az Erőszakmentes, és a Törvénytisztelő voltak. Mindenki megegyezett abban, hogy tisztelettel forduljon a rend őrei felé, cserébe ők biztosították, hogy aki akarta, kinyilváníthassa véleményét a tömegben vagy a pódiumon.
A tiltakozás egyik legfontosabb eseménye annak a 15. századi hittételnek a megtagadása volt, mely pápai bulla formájában szentesítette a gyarmatosító seregek népirtását a keresztény hit nevében. A megtagadás ceremóniáján nyolc keresztény felekezet képviseltette magát, és mindegyikük felolvasott egy nyilatkozatot a törzsek véneinek tanácsa előtt, melyben nyilvánosan megtagadják ezt a hittételt. A nyilatkozatokat átadták egy-egy vénnek, akik aztán rituálisan elégették a papírokat.
A ceremóniát követően mindenki a hídhoz vonult, ahol korábban nyílt összetűzés volt a rendfenntartók és a tüntetők között. A kiégett kocsik romjaival a háttérben, rövid beszédek, különféle imádságok és énekek hangzottak el.
Bár egy időre úgy tűnt, a tiltakozás elérte célját és a dakotai olajvezetéket máshova fektetik majd, az amerikai elnökválasztás átrendezte az erőviszonyokat, és az új elnök, Donald Trump közel sem olyan nyitott a konfliktus rendezésére, mint elődje.
A tiltakozók még a tárgyalóteremben vannak, ahol a bíróságon próbálnak érvényt szerezni a jogaiknak, miközben egy másik, hasonló vezeték építését már engedélyezte a hatóság.
„A Buddha tanítása nem egy felfedezett igazság, nem egy megállapított igazság, hanem egy átélt igazság. És az átélést azt részint nem lehet fogalmilag meghatározni, pont
2024. november végén egy rövid, három napos kvanum zen elvonulás volt Etyeken, amelyet a tiszteletreméltó Arne Schaefer dharma mester vezetett, aki Berlinből érkezett, hogy tanítást
Az egységes ellenállás ritka megnyilvánulásaként a nepáli kormányszervek a jelentések szerint összefogtak, hogy megakadályozzák a Kína által kinevezett Pancsen Láma, Gyalcen Norbu beutazását. Norbut széles