Főoldal > Dél-Korea a popkultúrát hívja segítségül a buddhizmus népszerűsítésére
Nemzetközi buddhista expo-t tartottak augusztus 8-11-e között Dél-Korea második legnagyobb városában, Puszanban. A Puszan Nemzetközi Buddhista Expo (Busan International Buddhist Expo) jelentős érdeklődést váltott ki a fiatalabb generációk körében, ami a buddhizmus megítélésének változását jelzi Del-Koreában. Az eseményen kifejezetten az ezredforduló táján születetteknek, illetve a Z generáció képviselőinek szóló programok voltak, köztük meditációs foglalkozások, DJ NewJeansNim fellépése – aki az elektronikus tánczenét keveri a buddhista tanításokkal – valamint lehetőség volt egy buddhista témájú árucikkeket árusító pop-up boltban költeni az érdeklődőknek a pénzüket.
“Az árúcikkek teljesen felnyitották a szememet – pólók buddhista szlogenekkel, K-pop dalszövegekkel, buddhista mémekkel” – jegyezte meg az egyik fiatal résztvevő. “Már nem gondolom, hogy a buddhizmus csak az öregek dolga. Látva ezt a sok menő cuccot itt az Expo-n, megkívántam magamnak is egy kicsit.”
Az expó ifjúsági kultúrára való összpontosítása egy szélesebb körű dél-koreai trend része. A buddhizmus innovatív kulturális médiumokon, a pop-kultúrán például a zenén keresztül való népszerűsítése szándékos a buddhizmus iránt elkötelezett szervezetek, szerzetesek illetve kolostorok, templomok részéről. Nemrég alakult a csogje-rend támogatásával a BTENS zenekar, de a komoly vitákat kiváltó, komikusból DJ-vé lett NewJeansNim is, aki buddhista elveken alapuló EDM számok létrehozásával szerzett magának népszerűséget. Sokan egyházi oldalról aggodalmukat fejezték ki, hogy az ilyen módszerek összezavarhatják a befogadót, akik ezáltal félreértelmezhetik a buddhizmust, míg mások ünneplik az ilyen kezdeményezéseket, látva a komoly és eddig tartós érdeklődést a fiatalok körében.
Legalább ilyen sikeres volt a 20-as, 30-as éveikben járó egyedülálló fiataloknak szervezett párkereső program, a “Naneun Jeollo”. A partnerkereső esemény elsöprő sikert aratott, mintegy hetvenszeres volt rá a túljelentkezés.
Terjedőben van a “buddhist-core” divattrend is. Ez a stílus többnyire pólókon jeleníti meg magát olyan, néha ironikus feliratokkal, mint: “Enlightement” (megvilágosodás), “Keep Meditating”, vagy “Nirvana Rocks”. A 29 éves buddhista Dzsu Jeo-Dzsin élen jár ebben a mozgalomban, havonta több száz ilyen pólót ad el a webáruházában. Dzsu, aki egy templomban nőtt fel, azt magyarázza, hogy az általa tervezett pólók a buddhisták és a nem buddhisták körében egyaránt visszhangra találtak, mert hétköznapi, közvetlen módon tükrözik a buddhizmusról alkotott felfogását.
A környezettudatosság is szerepet játszott a buddhizmus újjáéledésében a fiatalok körében. Dzsu júliusban „Karma Laundry” (Karma mosoda) néven egy upcycling, újrahasznosító eseményt szervezett, ahol a résztvevők régi pólókat alakítottak át „buddhist-core” divatcikkekké, igazodva ahhoz a buddhista elvhez, miszerint minden életformát tiszteletben kell tartani. A tizenhét éves Sin Je-szol, aki részt vett a Karma Laundry rendezvényen, elmondta, hogy a buddhizmus iránti érdeklődését kedvenc együttesének buddhista témájú dalszövegei keltették fel. Még egy újrahasznosított buddhista pólót is viselt egy nemrégiben megrendezett rockfesztiválon.
A buddhizmus növekvő népszerűsége a fiatalok körében olyan helyek létrehozásához is vezetett, mint a JustBe templom Szöul trendi Hongde negyedében. A Dzsunhan és Bekdam testvérek által 2022 októberében megnyitott JustBe célja, hogy a buddhizmust elérhetőbbé tegye a fiatalok számára. A templom hagyományos meditációs foglalkozásokat kínál olyan tevékenységek mellett, mint az ingyenes táncórák és vegetáriánus gasztronómiai műhelyek, amelyek igen népszerűvé váltak a fiatalabb látogatók körében.
A buddhizmus növekvő vonzereje Dél-Koreában több dolognak is köszönhető. Egyrészt a buddhizmus alapvetően is egy el- illetve befogadó vallás, valamint a belépési korlátok jelentős csökkentésére is történtek erőfeszítések. Egy popkultúra-kritikus, Dzsang Dok-Hjeon megjegyezte, hogy a buddhizmus kezd túllépni a „hegycsúcsokon élő remeték távoli vallásának” a képén, és egyre inkább beépül a mindennapi életbe.
A JustBe templom ifjúsági képviselője, Jun Dzsi-vung hozzátette, hogy az ifjúság kultúrájának a buddhista rendek általi elfogadása, amit DJ NewJeansNim több egyházi eseményre való meghívása is bizonyít, nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a buddhizmus a fiatalok körében újra megbecsülésnek kezd örvendeni. „Bár NewJeansNim DJ-zése miatt kritikáknak lehetett kitéve, az a tény, hogy a tényleges buddhista rendek meghívják őt a rendezvényeikre, és buddhista nevet adnak neki, megmutatta, hogy teljesen nyitottak az ifjúsági kultúrára, és ezáltal valahogy menővé is váltak” – mondta Jun.
Korábbi cikkeink a popkultúra és a buddhizmus kapcsolatáról:
Szerzetesek zenével népszerűsítik a buddhizmust…
Japán zen szerzetes innovatív zenéjével…
Viták a dél-koreai szerzetes-DJ körül
A Thai kormánynak nem tetszenek…
Buddhizmus és MI, avagy Roshi bot
Thaiföld első virtuális szerzetese
Buddhabot: A Kiotói Egyetemen…
A kiemelt képen DJ NewJeansNim tolja a show-t
Forrás – Buddhistdoor
A BuddhaFM A Tan Kapuja Buddhista Egyház által fenntartott online rádió. A rádió minden buddhista irányzat és az összes buddhista közösség számára nyitott, melynek tanítása és beszéde a BuddhaFM küldetés nyilatkozatával összhangban szólal meg.
BuddhaFM – Adásban a Tan!
Kövessenek minket Facebook Spotify oldalunkon és Youtube csatornánkon.
Hírszerkesztő: Fenyvesi Róbert
Programajánló beszélgetés Mészáros Ágnessel, a Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum kulturális menedzserével, a múzeum februári programjairól. Riporter: Udvardi Márton (2024) A Hopp Ferenc Múzeum Facebook
Tizenhét ország több mint 1200 buddhista szerzetese gyűlt össze a kelet-indiai Odisa (korábban Orissza) államban, hogy rész vegyen az első alkalommal megrendezésre került Guru Padmaszambhava
Folytatódnak Tóth Zsuzsanna és Horváth M. Zsófia kötetlen beszélgetései egy kávé mellett, most éppen az alaptanításokról. Bevezetőként szó esik arról, mi tartozik az alaptanítások közé,