Főoldal > Dél-Korea a popkultúrát hívja segítségül a buddhizmus népszerűsítésére

Dél-Korea a popkultúrát hívja segítségül a buddhizmus népszerűsítésére

Nemzetközi buddhista expo-t tartottak augusztus 8-11-e között Dél-Korea második legnagyobb városában, Puszanban. A Puszan Nemzetközi Buddhista Expo (Busan International Buddhist Expo) jelentős érdeklődést váltott ki a fiatalabb generációk körében, ami a buddhizmus megítélésének változását jelzi Del-Koreában. Az eseményen kifejezetten az ezredforduló táján születetteknek, illetve a Z generáció képviselőinek szóló programok voltak, köztük meditációs foglalkozások, DJ NewJeansNim fellépése – aki az elektronikus tánczenét keveri a buddhista tanításokkal – valamint lehetőség volt egy buddhista témájú árucikkeket árusító pop-up boltban költeni az érdeklődőknek a pénzüket.

“Az árúcikkek teljesen felnyitották a szememet – pólók buddhista szlogenekkel, K-pop dalszövegekkel, buddhista mémekkel” – jegyezte meg az egyik fiatal résztvevő. “Már nem gondolom, hogy a buddhizmus csak az öregek dolga. Látva ezt a sok menő cuccot itt az Expo-n, megkívántam magamnak is egy kicsit.”

Az expó ifjúsági kultúrára való összpontosítása egy szélesebb körű dél-koreai trend része. A buddhizmus innovatív kulturális médiumokon, a pop-kultúrán például a zenén keresztül való népszerűsítése szándékos a buddhizmus iránt elkötelezett szervezetek, szerzetesek illetve kolostorok, templomok részéről. Nemrég alakult a csogje-rend támogatásával a BTENS zenekar, de a komoly vitákat kiváltó, komikusból DJ-vé lett NewJeansNim is, aki buddhista elveken alapuló EDM számok létrehozásával szerzett magának népszerűséget. Sokan egyházi oldalról aggodalmukat fejezték ki, hogy az ilyen módszerek összezavarhatják a befogadót, akik ezáltal félreértelmezhetik a buddhizmust, míg mások ünneplik az ilyen kezdeményezéseket, látva a komoly és eddig tartós érdeklődést a fiatalok körében.

Legalább ilyen sikeres volt a 20-as, 30-as éveikben járó egyedülálló fiataloknak szervezett párkereső program, a “Naneun Jeollo”. A partnerkereső esemény elsöprő sikert aratott, mintegy hetvenszeres volt rá a túljelentkezés. 

Terjedőben van a “buddhist-core” divattrend is. Ez a stílus többnyire pólókon jeleníti meg magát olyan, néha ironikus feliratokkal, mint: “Enlightement” (megvilágosodás), “Keep Meditating”, vagy “Nirvana Rocks”. A 29 éves buddhista Dzsu Jeo-Dzsin élen jár ebben a mozgalomban, havonta több száz ilyen pólót ad el a webáruházában. Dzsu, aki egy templomban nőtt fel, azt magyarázza, hogy az általa tervezett pólók a buddhisták és a nem buddhisták körében egyaránt visszhangra találtak, mert hétköznapi, közvetlen módon tükrözik a buddhizmusról alkotott felfogását. 

Néhány Dzsu Jeo-Dzsin pólóiból

 

A környezettudatosság is szerepet játszott a buddhizmus újjáéledésében a fiatalok körében. Dzsu júliusban „Karma Laundry” (Karma mosoda) néven egy upcycling, újrahasznosító eseményt szervezett, ahol a résztvevők régi pólókat alakítottak át „buddhist-core” divatcikkekké, igazodva ahhoz a buddhista elvhez, miszerint minden életformát tiszteletben kell tartani. A tizenhét éves Sin Je-szol, aki részt vett a Karma Laundry rendezvényen, elmondta, hogy a buddhizmus iránti érdeklődését kedvenc együttesének buddhista témájú dalszövegei keltették fel. Még egy újrahasznosított buddhista pólót is viselt egy nemrégiben megrendezett rockfesztiválon.

A buddhizmus növekvő népszerűsége a fiatalok körében olyan helyek létrehozásához is vezetett, mint a JustBe templom Szöul trendi Hongde negyedében. A Dzsunhan és Bekdam testvérek által 2022 októberében megnyitott JustBe célja, hogy a buddhizmust elérhetőbbé tegye a fiatalok számára. A templom hagyományos meditációs foglalkozásokat kínál olyan tevékenységek mellett, mint az ingyenes táncórák és vegetáriánus gasztronómiai műhelyek, amelyek igen népszerűvé váltak a fiatalabb látogatók körében.

A buddhizmus növekvő vonzereje Dél-Koreában több dolognak is köszönhető. Egyrészt a buddhizmus alapvetően is egy el- illetve befogadó vallás, valamint a belépési korlátok jelentős  csökkentésére is történtek erőfeszítések. Egy popkultúra-kritikus, Dzsang Dok-Hjeon megjegyezte, hogy a buddhizmus kezd túllépni a „hegycsúcsokon élő remeték távoli vallásának” a képén, és egyre inkább beépül a mindennapi életbe. 

A JustBe templom ifjúsági képviselője, Jun Dzsi-vung hozzátette, hogy az ifjúság kultúrájának a buddhista rendek általi elfogadása, amit DJ NewJeansNim több egyházi eseményre való meghívása is bizonyít, nagyban hozzájárult ahhoz, hogy  a buddhizmus a fiatalok körében újra megbecsülésnek kezd örvendeni.  „Bár NewJeansNim DJ-zése miatt kritikáknak lehetett kitéve, az a tény, hogy a tényleges buddhista rendek meghívják őt a rendezvényeikre, és buddhista nevet adnak neki, megmutatta, hogy teljesen nyitottak az ifjúsági kultúrára, és ezáltal valahogy menővé is váltak” – mondta Jun

 

Korábbi cikkeink a popkultúra és a buddhizmus kapcsolatáról:

Szerzetesek zenével népszerűsítik a buddhizmust

Japán zen szerzetes innovatív zenéjével…

Viták a dél-koreai szerzetes-DJ körül

A Thai kormánynak nem tetszenek…

Buddhizmus és MI, avagy Roshi bot

Japán fejlesztésű “Buddhabot”

Thaiföld első virtuális szerzetese

Buddhabot: A Kiotói Egyetemen…

A kiemelt képen DJ NewJeansNim tolja a show-t

 

Forrás – Buddhistdoor

 

Hankyoreh

 

A BuddhaFM A  Tan Kapuja Buddhista Egyház által fenntartott online rádió. A rádió minden buddhista irányzat és az összes buddhista közösség számára nyitott, melynek tanítása és beszéde a BuddhaFM  küldetés nyilatkozatával  összhangban szólal meg.

BuddhaFM – Adásban a Tan!

Kövessenek minket  Facebook Spotify oldalunkon és  Youtube csatornánkon.

Hírszerkesztő: Fenyvesi Róbert

 

Kapcsolódó