Elég váratlan azt hallani április közepén, hogy Boldog Újévet! de aki Thaiföldön tartózkodik április 16-17 közt, mégis erre a köszönésre számítson, mert ekkor ünneplik a Songkrant, a hagyományos újévet.
A Songkran szó páli és szanszkrit eredetű, és a jelentése: „egyik égitest átvált egy másikba”. A Thai Újév kezdetét jelenti, a változás és az új kezdetek idejét. Régen Thaiföldön a brahminok határozták meg az újév kezdetét. Március vége és április közepe közt került rá sor, amikro a Nap a Vízöntőből a Bikába áthaladva megváltoztatja helyzetét, és a zodiákus egyik feléből a másikba kerül. Ma a dátum már kötött, és a Songran nemzeti ünnep Thaiföldön, április 13-15ig tart.
A vallási szertartások és az idősebbek és ősök javára végzett tevékenységek nagyon fontosak a thai buddhizmusban, és főként a Songkran köré csoportosulnak. A szombat és vasárnap reggelt a hívek hagyományosan a templomban kezdik, adományokat visznek a szerzeteseknek, ruhától kezdve az ételen át villanykörtéig és ceruzaelemig – mindent visznek, ami a hétköznapi élethez szükséges. Ezután a világi közösség ételt kínál a szerzeteseknek egy szertartás keretében.
Vasárnap is ebéddel vendégelik meg a szerzeteseket, aztán mindenki másnak is jut étel, miközben a templomok vasárnapi iskolájának tanulói hagyományos thai ruhában klasszikus thai zenét és táncokat mutatnak be. Ezután következik a hagyományos hal-szabadonengedési ceremónia. Az állatok szertartásos szabadon engedésében például halaknak, teknősöknek, madaraknak adnak szabadságot és új életet, ez a thai buddhista érdemszerzés egyik hagyományos módja. Az érdemszerzést, vagyis a jócselekedeteket karma-pontoknak is tekinthetjük: a jótettekért jó karmapontokat kapunk, és a rossz karmapontjainkat kiradírozhatjuk. Az állatok szabadon engedése, alamizsna adása és templomi felajánlás mind érdemszerző tevékenység.
Vasárnap reggel egy madárelengedési szertartás követi az alamizsnaadást. Postagalambokat engednek ki a kalitkájukból, és szimbolikusan szabadon engedik őket. Aztán agalambok visszatérnek az otthonukba. A madarakat „szponzorálni” is lehet, 20 dollárral. A szertartás után következik a fent leírt ebéd.
Vasárnap délután kerül sor a hagyományos locsolási szertartásokra, és családegyesítési szertartásokra is. A családegyesítéshez a szerzetesek fehér fonalakat kötnek a legidősebb családtagok csuklójára, miután megáldották a családot. A legidősebbek aztán a következő legidősebb csuklójára kötnek fehér fonalat, és így tovább, a legfiatalabb családtagokig. A fonál két végének összekötése, úgy tartják, védelmező hatással bír.
A víz a tisztítás és megújulás szimbóluma a thai buddhizmusban, és a locsolási szertartás azt szimbolizálja, ahogy a rosszat kitisztítjuk az óévből, és újrakezdjük az új évben. A rituális mosakodás (szintén érdemszerző tevékenység) jó energiát hoz a következő évre.
Az első szertartás az idősek és az ősök tiszteletét fejezi ki: a szerzetesek megmossák a családok legidősebb tagjainak kezét, akik aztán cserébe megmossák a szerzetesek kezét. A fiatalok megmossák szüleik és nagyszüleik kezét, és áldásukat kérik. Ez a szertartás a múltra fókuszál, és arra emlékezteti az embereket, hogy imádkozzanak őseiért, és ne feledjék azokat, akik jót tettek velük. A kézmosó-szertartás után jön a Buddha-szobrok hagyományos meglocsolása, amikor a Buddhákat megmossák az újévre. Ez egy gyakorlatias háztartási tevékenység, amelynek vallási érdemszerző jelentősége is van. A Buddha-szobrokat, a hét minden napjának megfelelően egyet, a templom előtt a szabadban sorakoztatják fel, és az emberek megmoshatják mind a hetet, közülük néhányat, de akár csak egyet is.
A nagyszülők vízzel fröcskölik le az unokáikat a kézmosó szertartás során, és ez lett az eredete annak a nagy locsoló játéknak, amely a Songkran része lett Thaiföldön, és szintén vasárnap kerül rá sor, de már a templomon kívül. Az utcákon vödrökkel, vízipisztollyal, slaggal és minden elképzelhető eszközzel locsolják egymást nemre, korra való tekintet nélkül az emberek. Ha egyszer Thaiföldön ér minket a thai újév, ne feledkezzünk meg a tradicionális köszöntésről, amivel az újesztendőt üdvözlik: Sawsadee pee mai!
Jill Stovall írása
Tari Zsuzsanna fordítása
Beszélgetésünkből kiderül, hogyan ünnepli Cser Zoltán a karácsonyt, szó esik a legfontosabb kérdésről, azaz hogy tudunk-e a szeretteinknek időt, energiát, teret adni, de arról is,
„A Buddha tanítása nem egy felfedezett igazság, nem egy megállapított igazság, hanem egy átélt igazság. És az átélést azt részint nem lehet fogalmilag meghatározni, pont
Minden decemberben megkérjük Karsai Gábort, a TKBF rektorát, hogy meséljen A Tan Kapuja Buddhista Főiskola évéről. Fogadják szeretettel az ez évi beszámolót. Riporter: Horváth M.