Főoldal > Rekord látogatottság a Buddhista Expo-n, Szöulban
Az április 3-6. között a COEX Convention & Exhibition Centerben és a szöuli Gangnam kerületben található Bongunsza templomban megrendezett 2025-ös Szöuli Nemzetközi Buddhizmus Expo több mint 200 000 látogatót vonzott – ez rekordot jelent a kiállítás 45 éves történetében. Az idei expo témája „Találd meg a megvilágosodásod! (A Nyolcrétű Ösvény segítségével)” című rendezvény célja az volt, hogy a buddhista tanításokat elérhetőbbé tegye a fiatalabb közönség számára. A 40 000 előzetes regisztráció 76 százaléka valóban a 20-as és 30-as éveikben járó személyektől származott.
Az expo egyik tisztviselője szerint: „A fiatal generációk és a nem hívők lelkes részvétele bizonyította a fesztivál növekvő mainstream vonzerejét. Most regionális terjeszkedésre készülünk, és célunk, hogy ezt az eseményt globális buddhista kulturális fesztivállá emeljük”.
Az expo-n idén is fellépett fellépett DJ NewJeansNim, aki az elektronikus tánczenét és buddhista recitációt ötvözte, és ezzel nagy figyelmet keltett a fiatalabb résztvevők körében. A buddhista témák beépülése a dél-koreai popkultúrába tovább fokozta a fiatalok érdeklődését.
Jennie, a világszerte ismert K-pop csapat, a BLACKPINK tagja januárban egy szóló számot adott ki „ZEN” címmel. A dal olyan buddhista fogalmakat tartalmaz, mint a meditáció és a megvilágosodás, a klipben pedig lótuszvirág képeket láthatunk, amelyek a tisztaságot és a spirituális felébredést szimbolizálják. Ezt a művészi választást a hagyományos koreai kultúra modern újraértelmezéseként értelmezték, ami a globális közönség körében is visszhangra talált.
Hasonlóképpen, Jang Von-young, az IVE lánycsoport tagja a japán szerzetes, Rjunoszuke Koike “Buddha szavai” című könyvét ajánlotta a januári You Quiz on the Block című televíziós műsorban való szereplése során. Az ő ajánlását követően a könyv eladásai 76-szorosára nőttek, és a legnagyobb koreai könyvesboltok bestseller-listájának az élére került. Jang a könyvnek a nem-ragaszkodásról szóló tanításaira hivatkozott, mint olyan forrásra, ami vígaszt nyújt számára a karrierje általi nyomás közepette. Kiemelte a buddhista filozófia növekvő befolyását a fiatal hírességek és rajongóik körében.
A közösségi médiában jártas buddhista influencerek felemelkedése kulcsfontosságú szerepet játszott abban, hogy a buddhizmus elérhetőbbé vált a fiatalabb koreai generáció számára. A tiszteletreméltó Bomdzsong, más néven Kkot szunyim vagy „virágszerzetes”, jelentős követőtáborra tett szert az Instagramon azzal, hogy betekintést nyújtott a buddhista tanításokba és a szerzetesi életbe. Megközelíthető viselkedése és online jelenléte megkérdőjelezi a szerzetesi szigorral kapcsolatos hagyományos felfogást, így a buddhista alapelveket a mai közönség számára is könnyebben megismerhetővé teszi.
Miközben ezek a modern megközelítések sikeresen vonzották a fiatalabbakat a buddhizmushoz, a buddhista közösségen belül is vitákat váltottak ki a hagyomány és az innováció közötti egyensúlyról. Néhány gyakorló aggodalmát fejezi ki, hogy a popkultúra elemeinek integrálása felhígíthatja a buddhista tanítások mélységét.
A Koreai Buddhista Professzorok Szövetségének elnöke, Lí Szang-hun megkérdőjelezte a populáris kultúrával való kapcsolat érvényességét. „A buddhizmus ereje a szentírásokban rejlik” – mondta Lí. „El kellene gondolkodnunk azon, hogy az olyan jelenségek, mint a NewJeansNim vagy a templomi párkereső események nem csupán a kiábrándult fiatalok menekülési útvonalaként szolgálnak-e.”
A Hyunbul News weboldal főszerkesztője, Sin Dzsung-il csatlakozott ezekhez az aggodalmakhoz: „Fennáll a veszélye annak, hogy az emberek csak a buddhizmus felszínével foglalkoznak. Azt kockáztatjuk, hogy a Dharmát divatos fogyasztási cikké változtatjuk, szem elől tévesztve annak mélyebb értelmét”.
Mások viszont azzal érvelnek, hogy az ilyen adaptációk elengedhetetlenek voltak ahhoz, hogy a buddhizmus releváns maradjon a gyorsan fejlődő társadalmakban. Ez a párbeszéd kiemeli a buddhizmus dinamikus természetét Dél-Koreában, ahogyan a hagyományok megőrzése és a kortárs kulturális trendek befogadása közötti kölcsönhatásban mozog.
A Dongguk Egyetem Kommunikáció-kutató Központjának kutatója, Kim Du-szik azt javasolta: „A nem vallásosok körében a társadalmi üzeneteken alapuló tájékoztatás pozitív változásokat eredményezett a buddhizmushoz való hozzáállásukban”.
Az elmúlt években Dél-Koreában a fiatalabbak körében figyelemre méltóan megnőtt az érdeklődés a buddhizmus iránt. Ezt a megújult elkötelezettséget a buddhista intézmények innovatív megközelítéseinek és a buddhista témák a kortárs popkultúrába való integrálásának tulajdonítják.
Forrás – Buddhistdoor
A BuddhaFM A Tan Kapuja Buddhista Egyház által fenntartott online rádió. A rádió minden buddhista irányzat és az összes buddhista közösség számára nyitott, melynek tanítása és beszéde a BuddhaFM küldetés nyilatkozatával összhangban szólal meg.
Buddha FM – Adásban a Tan!
Kövessenek minket Facebook Spotify oldalunkon és Youtube csatornánkon.
Hírszerkesztő: Fenyvesi Róbert
„Az, hogy látjuk-e a valóságot, az nagy mértékben fogja a tudatosságunkat befolyásolni. A meditációban az a nagy jelentőségű dolog, hogy olyanfajta működéseket tudunk észrevenni, amelyeket
Tóth Zsuzsanna és Horváth M. Zsófia mindketten buddhista tanítók, Zsuzsi tolmács és fordító, nevéhez fűződik többek között: Szatippathána, a megvalósítás egyenes útja c. könyv fordítása,
Balogi Virág és Weiner Sennyey Tibor szentendrei költők beszélgetnek őszintén szerelemről, párkapcsolatról buddhista szemszögből. Balogi Virág az Erdőszél jegyzetelője, fordító és nyelvtanár is, Weiner Sennyey