Főoldal > Rekord látogatottság a Buddhista Expo-n, Szöulban

Rekord látogatottság a Buddhista Expo-n, Szöulban

Az április 3-6. között a COEX Convention & Exhibition Centerben és a szöuli Gangnam kerületben található Bongunsza templomban megrendezett 2025-ös Szöuli Nemzetközi Buddhizmus Expo több mint 200 000 látogatót vonzott – ez rekordot jelent a kiállítás 45 éves történetében. Az idei expo témája „Találd meg a megvilágosodásod! (A Nyolcrétű Ösvény segítségével)” című rendezvény célja az volt, hogy a buddhista tanításokat elérhetőbbé tegye a fiatalabb közönség számára. A 40 000 előzetes regisztráció 76 százaléka valóban a 20-as és 30-as éveikben járó személyektől származott. 

 

Az expo egyik tisztviselője szerint: „A fiatal generációk és a nem hívők lelkes részvétele bizonyította a fesztivál növekvő mainstream vonzerejét. Most regionális terjeszkedésre készülünk, és célunk, hogy ezt az eseményt globális buddhista kulturális fesztivállá emeljük”.

Az expo-n idén is fellépett fellépett DJ NewJeansNim, aki az elektronikus tánczenét és buddhista recitációt ötvözte, és ezzel nagy figyelmet keltett a fiatalabb résztvevők körében. A buddhista témák beépülése a dél-koreai popkultúrába tovább fokozta a fiatalok érdeklődését.

Jennie, a világszerte ismert K-pop csapat, a BLACKPINK tagja januárban egy szóló számot adott ki „ZEN” címmel. A dal olyan buddhista fogalmakat tartalmaz, mint a meditáció és a megvilágosodás, a klipben pedig lótuszvirág képeket láthatunk, amelyek a tisztaságot és a spirituális felébredést szimbolizálják. Ezt a művészi választást a hagyományos koreai kultúra modern újraértelmezéseként értelmezték, ami a globális közönség körében is visszhangra talált. 

Hasonlóképpen, Jang Von-young, az IVE lánycsoport tagja a japán szerzetes, Rjunoszuke Koike “Buddha szavai” című könyvét ajánlotta a januári You Quiz on the Block című televíziós műsorban való szereplése során. Az ő ajánlását követően a könyv eladásai 76-szorosára nőttek, és a legnagyobb koreai könyvesboltok bestseller-listájának az élére került. Jang a könyvnek a nem-ragaszkodásról szóló tanításaira hivatkozott, mint olyan forrásra, ami vígaszt nyújt számára a karrierje általi nyomás közepette. Kiemelte a buddhista filozófia növekvő befolyását a fiatal hírességek és rajongóik körében. 

A közösségi médiában jártas buddhista influencerek felemelkedése kulcsfontosságú szerepet játszott abban, hogy a buddhizmus elérhetőbbé vált a fiatalabb koreai generáció számára. A tiszteletreméltó Bomdzsong, más néven Kkot szunyim vagy „virágszerzetes”, jelentős követőtáborra tett szert az Instagramon azzal, hogy betekintést nyújtott a buddhista tanításokba és a szerzetesi életbe. Megközelíthető viselkedése és online jelenléte megkérdőjelezi a szerzetesi szigorral kapcsolatos hagyományos felfogást, így a buddhista alapelveket a mai közönség számára is könnyebben megismerhetővé teszi. 

Miközben ezek a modern megközelítések sikeresen vonzották a fiatalabbakat a buddhizmushoz, a buddhista közösségen belül is vitákat váltottak ki a hagyomány és az innováció közötti egyensúlyról. Néhány gyakorló aggodalmát fejezi ki, hogy a popkultúra elemeinek integrálása felhígíthatja a buddhista tanítások mélységét.

A Koreai Buddhista Professzorok Szövetségének elnöke, Lí Szang-hun megkérdőjelezte a populáris kultúrával való kapcsolat érvényességét. „A buddhizmus ereje a szentírásokban rejlik” – mondta Lí. „El kellene gondolkodnunk azon, hogy az olyan jelenségek, mint a NewJeansNim vagy a templomi párkereső események nem csupán a kiábrándult fiatalok menekülési útvonalaként szolgálnak-e.”

A Hyunbul News weboldal főszerkesztője, Sin Dzsung-il csatlakozott ezekhez az aggodalmakhoz: „Fennáll a veszélye annak, hogy az emberek csak a buddhizmus felszínével foglalkoznak. Azt kockáztatjuk, hogy a Dharmát divatos fogyasztási cikké változtatjuk, szem elől tévesztve annak mélyebb értelmét”. 

Mások viszont azzal érvelnek, hogy az ilyen adaptációk elengedhetetlenek voltak ahhoz, hogy a buddhizmus releváns maradjon a gyorsan fejlődő társadalmakban. Ez a párbeszéd kiemeli a buddhizmus dinamikus természetét Dél-Koreában, ahogyan a hagyományok megőrzése és a kortárs kulturális trendek befogadása közötti kölcsönhatásban mozog.

A Dongguk Egyetem Kommunikáció-kutató Központjának kutatója, Kim Du-szik azt javasolta: „A nem vallásosok körében a társadalmi üzeneteken alapuló tájékoztatás pozitív változásokat eredményezett a buddhizmushoz való hozzáállásukban”.

Az elmúlt években Dél-Koreában a fiatalabbak körében figyelemre méltóan megnőtt az érdeklődés a buddhizmus iránt. Ezt a megújult elkötelezettséget a buddhista intézmények innovatív megközelítéseinek és a buddhista témák a kortárs popkultúrába való integrálásának tulajdonítják.

 

Forrás – Buddhistdoor

YouTube/Jennie official

 

A BuddhaFM A  Tan Kapuja Buddhista Egyház által fenntartott online rádió. A rádió minden buddhista irányzat és az összes buddhista közösség számára nyitott, melynek tanítása és beszéde a BuddhaFM  küldetés nyilatkozatával  összhangban szólal meg.

Buddha FM – Adásban a Tan!

Kövessenek minket  Facebook Spotify oldalunkon és  Youtube csatornánkon.

Hírszerkesztő: Fenyvesi Róbert

 

Kapcsolódó