Főoldal > Ukrajnai buddhisták

Ukrajnai buddhisták

Ukrajnai buddhisták

Immár egy hete tart az ukrajnai orosz invázió. A katonai cselekményeket több vallási vezető is határozottan elítélte, így Őszentsége a Dalai Láma is. A Tan Kapuja Buddhista Egyház és segélyszervezete a Karuná valamint a Főiskola március 1-én tett közzé egy felhívást az Ukrajnából menekülők megsegítésére.  

A háború adott szomorú apropót, hogy megkérdezzem magamtól, mit tudok az Ukrajnában élő buddhistákról? Szomorú, de én magam nem sokat, holott egy szomszédos országról van szó. Ezt a hiányosságot pótlandó kicsit utánanéztem az Ukrán buddhistáknak, irányzatoknak és közösségeknek a világhálón. A teljesség igénye nélkül íme egy rövid összeállítás.

Ukrajna egy többségében keresztény, azon belül is ortodox vallású 41 milliós ország. Jelentős muszlim kisebbséggel rendelkezik (2,5%), és a zsidó vallásúak is jelen vannak (0,4%). Egy 2018-as felmérés szerint a buddhisták 0,1%-ot tesznek ki, számuk fokozatosan gyarapodik. 

A kezdetek

Ukrajna és a buddhizmus kapcsolata a XVII. századra nyúlik vissza. A területen élő kozákok bizonyíthatóan kapcsolatban álltak a buddhista vallású kalmükökkel, akik egy nyugat-mongol eredetű nép és a XVII. században költöztek belső-ázsiából a Kaszpi-tengerhez. Ez a kapcsolat azonban még semmiféle vallási hatást nem jelentett.

A buddhizmus szellemi hatást csak a XIX. században kezdett gyakorolni főleg a keleti eszmékre és gyakorlatokra nyitott, fogékony értelmiségi körökben. Az Ukrajnában élő buddhisták arányát növelték a XX. században Vietnámból és Koreából betelepültek. 

A szovjet időszakban minden olyan eszme, filozófia és gyakorlat tiltott volt, ami eltért a pártideológiától. Ez az oka, hogy a buddhizmus csak az enyhülés, a peresztrojka idején kezdhetett terjedni békében. 1989-től kerülhettek megrendezésre az első buddhista előadások, szertartások és ekkor jelentek meg az első menedéket vett világi gyakorlók. Az első közösséget hivatalosan 1991-ben jegyezték be Donyeckben. Azóta több mint száz közösség alakult ezek közül 38 hivatalosan is regisztrált szangha. 

A Lótusz Szútra Rend 

Először a legrégebbi, a 1991-ben bejegyzett közösségről. A közösség Ukrajna legkeletibb részén, a donbaszi régióban, Ol’Hynka faluban, alakult. A 2014.ben kitört kelet-ukrajnai háború miatt azonban el kellett hagyniuk a környéket. Hosszas, három éves keresés után az ország nyugati részébe költöztek, a Kárpátokban található Kryvopillia falu közelébe. 

kép-ukrainer.net

A rend egy távol-keleti, japán gyökerekkel rendelkező mahájána irányzat, ami a Lótusz Szútra tanításait helyezi gyakorlásának középpontjába. Nyipponzan-Mjóhódzsi a rend japán neve, mesterük a japán Teraszava Dzsunszei szenszei, a közösséget Szerhij Filonenko vezeti.

Teraszava Dzsunszei szenszei-ukrainer.net
A közösség vezetője Filonenko szerzetes-ukrainer.net

Jelenleg húsz szerzetes tartózkodik a kolostorban, mind régi rendtagok. A szerzeteseket Teraszava szenszej avatja amennyiben meggyőződik hosszútávú elkötelezettségükről. 

A rend szerzeteseinek napi rutinjába tartozik, hogy hajnalban kelve felmásznak a szomszédos hegy tetejére ahol szertartást végeznek a felkelő Naphoz szóló különleges imákkal. Az iskola híres a békeszeretetéről és a békéért való aktív  kiállásáról is. Ők voltak azok, akik közvetlenül a háború kezdete előtt nyilvánosan demostráltak Kijevben a békéért, mantrájukat a Namu mjóhó renge kjó-t recitálva. 

A kijevi békedemonstráció-teahouse.buddhistdoor.net

Egy Filonenkóval készült, a rend ukrajnai történetét bemutató interjút olvashatunk angolul az ukrainer.net-en; valamint egy videót is láthatunk a képre kattintva az Ukrainer youtube csatornáján.

Ukrajnában a legnépszerűbbek és a legtöbb követővel a vadzsrajána irányzatok rendelkeznek. 

Karma-Kagyü Gyémánt Út

Diamond way – buddhism.ua

Jelenleg Ukrajnában ez a legnagyobb buddhista közösség. A közösség a XVII. Gyalva Karmapa Táje Dordzse szellemi irányítása és Láma Ole Nydahl vezetése alatt áll. A közösség része a Gyémánt Út Közösségek nemzetközi hálózatának, amely a nyugati országokban mintegy 640 buddhista központtal rendelkezik. A helyi központ vezetője Olekszandr Rybin az alábbi videóban mutatja be közösségét:

Drikung-Kagyü 

Ezt a kagyü iskolát 2006-ban jegyezték be Kijevben. Része a Garcsren Rinpocse által vezetett nemzetközi Drikung hálózatnak. Központjuk a Garcsen Ratnasrí az első kelet-európai intézményük. Garcsen Rinpocse eddig négyszer tett látogatást a kijevi központban. A rinpocse 2009-ben hatalmazta fel a központ vezetésére Láma Dava Zangmo-t, Zsuravka Tonkovid-ot. Dava Zangmo 1995-ben vett menedéket karma-kagyü vonalon.

Lama Zsuravka és Garcsen Rinpocse-ratnashri.org.ua

Tanításokat és beavatásokat kapott kagyü és nyingma mesterektől is. Egy Garcsen Rinpocséval való 1997-es találkozás hatására kötelezte el magát drikung vonal mellett. Továbbra is jó kacsolatokat ápol a kagyü vonallal, valamint a másik nagy iskola a nyingma képviselőivel. A központban a drikung vonal számos vezető tanítója adott már tanításokat és beavatásokat, és a közösség tagjai is gyakran látogatnak külföldi testvérintézményekbe. 

Nyingma

Ukrajnában a nyingma iskolának is vannak követői. Az irányzat képviseletében járt már Kijevben Dzongszár Dzsamjang Khjence rinpocse, valamint a jelenlegi Patrul rinpocse is.  

Történetük, akár a Lótusz Szútra Rendé a kilencvenes évek elejére nyúlik vissza, szintén a kelet-ukrajnai Donyeckbe. Ők alapították az első kolostort Ukrajnában, a Sejcsen-Ling Templomot. A telket, amire a templomot építették egy világi gyakorló hölgy adományozta, aki később szerzetesi fogadalmat tett, így ő lett szerzetesi nevén Tarma az első ukrán apáca. 

A közösséget Dordzse Dzsambo Csödzse láma, születési nevén Muzscsil Oleg Vlagyimirovics vezeti. Ő 1987-ben vett világiként menedéket és 1989-ben tett szerzetesi fogadalmat. 1992-ben jegyeztetett be három nyingma közösséget, Donyeck, Luhanszk és Harkiv megyékben. 

Csödzse láma – ningma.org.ua

 

Dzogcsen

Ukrajnában jelen van a Csögyal Namkhai Norbu neve által fémjelzett dzogcsen irányzat is. A Karmaling Nemzetközi Dzogcsen Közösség ukrán szervezetének központja Harkivban található. A mintegy ötven tagot számláló közösség részt vesz a vonal nemzetközi képzési programjában és otthon is gyakorol. Rendszeresek a közös foglalkozások, többek között a jantra jóga és a vadzsra tánc gyakorlása. 

vadzsratánc-karmaling.com.ua

 

Rangdzsung Jese Közösség

A Kijevben található központ szintén a vadzsrajána irányzathoz, annak Csökling Tersar vonalához tartozik. A Rangdzsung Jese Központ is egy nemzetközi hálózat ukrajnai képviselete. Vezető tanítójuk Csökji Nyima Rinpocse aki már személyesen is adott tanításokat a kijevi Gomde központban. 

Gomde közösség – gomdeua.org

 

Mahá Pradnyá Páramitá Közösség

Ez a szangha 2007-ben alakult és a koreai zen, a szon vonalát viszi Ukrajnában, de szoros kapcsolatban áll a többi iskola képviselőivel is. Hirtelen megvilágosodás iskolának tartja magát de mesternek fogad el minden ősi és kortárs tanítót, kezdve Bódhidharmától, Lin Csitől, Patrul Rinpocsén a Karmapákon keresztül Csögyal Namkhai Norbuig, vagy vezető tanítójukig Von Mjong Szunyimig. 

Kijevben, Harkivban és Donyeckben is vannak képviselőik.

zen-ua.org

Az iskola fő célja minden lény megszabadítása a szenvedéstől valamit a legmagasabb, felűlmúlhatatlan megvilágosodáshoz az anuttara szamjak szambódhihoz való eljuttatásuk. 

Szótó zen

Rendszeres gyakorlásokat és elvonulásokat tartanak a Taiszen Desimaru Rósi által európába hozott szótó zen vonal követői is. Vezető tanítójuk Desimaru mester közvetlen tanítványa, Szandó Kaiszen mester, aki a franciaországi Ragyogó Csúcs Kolostor apátja és évente többször tart tanítást és elvonulást Kelet-Európa több országában, így Ukrajnában is. Hakrkivban és Kiijevben is van központjuk ahol napi szinten lehet zazent, ülőmeditációt gyakorolni.

zen-kaisen.org.u

 Az eddig felsorolt iskolák és irányzatok mind mahájána illetve vadzsrajána iskolák voltak, de a korai iskolák egyike is képviselteti magát Ukrajnában. 

Vipasszaná

Jelen van azonban az egyetlen fennmaradt korai iskola, a théraváda egyik meditációs mozgalma. Ez a burmai gyökerű és S.N. Goenka meditációs tanító nevéhez köthető vipasszaná mozgalom. Ők elsősorban a Goenka módszer szerinti tíznapos vipasszaná elvonulásokat szervezik. Ezeken az elvonulásokon szigorú szabályok betartása mellett végzik a csendes ülőmeditációs gyakorlatokat annak érdekében, hogy belátásra tegyenek szert. Ez a belátás az ami által a “dolgokat olyannak látják amilyenek” a Buddha ősi 2500 éves tanításainak megfelelően. 

A fenti felsorolás bizonyára nem teljeskörű, ennél több közösség létezik Ukrajnában. Reméljük, hogy a háború hamarosan véget ér. Addig is Egyházunk felhívást tett közzé az Ukrajnából érkező menekültek megsegítésére. 

Továbbá március 12. szombat este hét órától vasárnap reggel hét óráig tartó meditációs virrasztást. A békemeditáció részletei az Egyház honlapján találhatók, és a Youtube-on majd élőben látható lesz. 

 

Források: 

 

Donbaszi Lótusz Szútra Rend – Ukrainer

Gyémánt Út Ukrajna

Drikung Kagyü

Nyingma

Dzogcsen

Gomde Ukraine

Mahá Pradnyá Páramitá Közösség

Desimaru Szótó Zen

Vipasszaná

 

Buddhizmus Ukrajnában Wikipédia

Buddhistdoor 

UATV Youtube Kagyü

UATV

 

A BuddhaFM A  Tan Kapuja Buddhista Egyház által fenntartott online rádió. A rádió minden buddhista irányzat és az összes buddhista közösség számára nyitott, melynek tanítása és beszéde a BuddhaFM  küldetés nyilatkozatával  összhangban szólal meg.

BuddhaFM – Adásban a Tan!

Kövessenek minket  Facebook Spotify oldalunkon és  Youtube csatornánkon.

Hírszerkesztő: Fenyvesi Róbert

 

Kapcsolódó

Hírek

Nepál nem engedi beutazni a “kínai” Pancsen Lámát

Az egységes ellenállás ritka megnyilvánulásaként a nepáli kormányszervek a jelentések szerint összefogtak, hogy megakadályozzák a Kína által kinevezett Pancsen Láma, Gyalcen Norbu beutazását. Norbut széles