Főoldal > Dzongszár Khjence Rinpocse beszéde: Bhúmiszparsa
Bhúmiszparsa – a Földet érintve
Szeretettel köszöntök mindenkit, benneteket, akikkel együtt követjük és csodáljuk ezt az embert, akit Buddhának hívnak, és benneteket is, akik szimplán csak kíváncsiak vagytok rá. Üdv e virtuális együttlétben, mellyel az a célunk, hogy emlékezzünk Buddhára és a tanításaira. Mi, emberek, nagyon vegyes képet mutatunk. Elvileg intelligensek vagyunk, és lám, mi mindent elértünk – lehet, hogy túl sokat is! Másrészről meg tönkretettük lakóhelyünket, és gyermekeink örökségét, és jelenleg is ezt tesszük. Ez a vegyes kép és vele paradox emberi természetünk gyakran megmutatkozik, mivel folyton összetévesztjük azt, amitől látszólag boldogok leszünk, azzal, ami valójában hasznunkra van. Néha talán úgy tűnhet, hogy a szeretetteli, jó gondolatok annyira pillanatnyiak, mint a villám az esti égbolton – mégis, mindannyiunknak adódnak ilyenek. Ha barátságosan üdvözlünk valakit, kezet fogunk vele, étellel kínáljuk, asztalunkhoz invitáljuk, vagy akár csak rámosolygunk, ezzel máris természetes gondoskodó, nagylelkű, szeretetteli természetünket nyilvánítjuk ki. Igaz, ezek az egyszerű cselekedetek néha szűkre szabottak, rövidlátók és kivételezők – csak a családunk, a barátaink, polgártársaink vagy azonos színű embertársaink felé viszonyulunk így. Ám semmi kétség, a jóság ott van bennünk. És megvan a lehetőség is, hogy ezt kiterjesszük, jó nagyra növeljük, s nyitottabbak, messzebre tekintők és befogadóbbak legyünk, ha nem másért, hát a saját javunkért. Bár a média megszállottan csak a rossz hírt nyomja, a világ mégsem csak és kizárólag agresszív, önző, zsarnoki, buta és zavarodott. Sőt, sokkal nagyobb bővében vagyunk a finom, kedves, együttérző, törődő és elkötelezett cselekedeteknek. Biztos vagyok benne, hogy most, ebben a pillanatban is százezrek, ha nem milliók tesznek valami jót a szívükre hallgatva – életet mentenek, enni adnak egy idegennek, átadják a helyüket a buszon egy mozgássérültnek, egy idős embernek, vagy lemondanak a kedvenc kapuccsínójukról azért, hogy részt vegyenek egy olyan kezdeményezésben, amivel veszélyben lévő fajokat szeretnének megmenteni… Még a másik fájdalma iránt érzett empátia múló, világi érzete sem tűnik oly nagy dolognak. Azonban nem
Page 2 of 4fogjuk fel, hogy voltaképpen ez az, ami irányítja a világot. Eme alapvető jóság és empátia nélkül, mely az emberi természetünk legvelejét képezi, még csak együtt élni sem lennénk képesek. Tudom, hogy sokan vannak olyanok, köztük túl sok politikus és üzletember, akik úgy cselekednek, mintha számukra a föld és lakóinak jóléte egy fabatkát sem ér. Ugyanakkor mindazokról az ápolónőkről és orvosokról is tudomásunk van, akik bátran kockáztatták az életüket nap mint nap az elmúlt hónapokban, nemde? Létezik jóság. Létezik kedvesség. Továbbá jónak és kedvesnek lenni nem egyenlő a gyengeséggel. Ahogyan ezt megtapasztalhattuk, ennek épp a fordítottja igaz! Buddha azt tanította és bizonyította be, függetlenül attól, hogyan érzünk és cselekszünk most, a jóság és a kedvesség megtanulható és a szokásunkká tehető. Oly sokan szolgáltak nagyszerű példaképként a jóság és a kedvesség tekintetében akár a múltban, akár a jelenben, és semmi kétségem sincs afelől, hogy ez a jövőben is folytatódni fog. Mivel társadalmi lények vagyunk, ezért ezek a múltbéli és jelenbéli tettek, valamint mások tettei mélységes hatással vannak ránk. Szorosan kötődünk ezekhez a befolyásokhoz, mi több, ezek teremtik meg az értékrendünket és a hiedelmeinket. Ez jó hír, mert ez azt jelenti, hogy képesek vagyunk a jövőt befolyásolni azáltal, amit most cselekszünk. És pontosan ez az, amit itt megpróbálunk tenni – emlékeztetni magunkat valami olyasmire, ami valójában képes megváltoztatni a világ menetét. Nos, igen, tudósok, orvoskutatók, üzletemberek, politikai vezetők és társadalmi aktivisták továbbra is keresni fogják a megoldást a bajainkra. Azt kell, hogy kívánjuk nekik, hogy működő megoldásokat találjanak, ahogyan azt oly sokszor teszik, mint pl. egy biztonságos koronavírus elleni oltást. Azonban ez nem azt jelenti, hogy minden fontos dolgot és megoldást a szakértőkre bízzuk, miközben mi, átlagemberek csak ücsörgünk és nem csinálunk semmit. Valójában nem vagyunk annyira átlagosak, hanem ugyanakkora, vagy tán nagyobb segítőkészséggel rendelkezünk, mint ők, egyszerűen azért, mert a szívünk jóságos és nyitott, továbbá mélyen vágyunk arra, hogy jóságot, békét és harmóniát teremtsünk a világban. Mindannyian tudjuk, hogy ha a szakembereknek, a vezetőknek és az üzletembereknek nem ez a szívből jövő kívánság az alapvető motivációjúk, akkor gyakran több kárt okoznak, mint hasznot, bármennyire is jártasak szakmailag, és bármekkora is a hatalmuk. Olyan szerencsések vagyunk, hogy a múlt számtalan nagy mesterének bölcsessége és ügyes módszerei vezetnek bennünket, akik rendkívüli megoldásokat kínáltak nekünk, amelyek valódi hasznot jelentenek oly sok lény számára.
Page 3 of 4Igen, az emberek felfedezték az antibiotikumokat, és embert küldtek a Holdra. De e csodák ellenére azt is megtanultuk, hogy amikor a ránk nehezedő nyomás fokozódik, és amikor minden irányból veszély támad ránk, akkor az alapvető megoldást oly egyszerű dologban találjuk meg, mint a kézmosás. De létezik ennél még egyszerűbb, alaposabb és sokkal hatásosabb megoldás – amire Gautama Sákjamuni 2600 évvel ezelőtt tanított bennünket, és amely azóta is töretlen vonalban adódik át. Ami arról szól, hogy egyszerűen forduljunk befelé, legyünk tudatosak, és emlékezzünk arra, hogy az alaptermészetünk a kedvesség, az együttérzés és a teljesen felébredt tudat. Mindez Buddha Sákjamuni nagy ajándéka és öröksége. Valóban, vannak olyan nagyszerű vezetőink, egészen Asókáig visszamenőleg, akik meg is valósították a felébredettséget, a szeretetet és az együttérzést – amelyet Buddhától tanultak -, politikailag, társadalmilag, gazdaságilag, sőt technológiailag is. Ez történt. Képesek vagyunk rá. Így hát, ünnepeljük, óvjuk és értékeljük ezt az ajándékot és a benne rejlő rendkívüli lehetőséget ebben a kritikus időszakban, hogy egy csoportunk elindítja ezt a kezdeményezést, aminek keretén belül Sákjamuni Buddha nevét recitáljuk – azét, aki teljes mértékben megtestesíti a a bölcsességet, a szeretetet, az együttérzést és a teljes nyitottságot. A világnak erre van most szüksége. Recitáljuk Buddha nevét. Énekeljük az ő nevét. Táncoljunk az ő nevére. Dícsérjük, tiszteljük és zengjük az ő nevét. Mivel mások befolyása által vezérelt társadalmi lények vagyunk, szükségünk van azokra a követendő mintákra és példákra, amelyekre vágyunk, és amelyek megsegíthetik a világot. Tehát a múlt nagy bölcseinek felidézése és megidézése arra ösztönöz bennünket, hogy hajoljunk meg előttük és kövessük példájukat. Emberi lényként hajlamosak vagyunk arra, hogy célokat tűzzünk ki. És habár egyáltalán nincs különbség egyetlen és egy millió mantra közt, itt most azt tűztük ki, hogy 100 millió Sákjamuni –mantrát gyűjtsünk össze 2020 végéig, július 24-től kezdve, ami egy dharmacsakrás nap. És nem utasítjuk el bármilyen formáját annak, ahogy Buddha nevét recitálod. Valójában azt a tényt értékeljük és ünnepeljük, hogy erre áldozod az idődet és az energiádat. Így hát minden egyes mantrát becsben tartunk és megtisztelünk, amit csak kimondasz, akár séta, TV – vagy kirakatnézés közben, vagy akár egy meditációs párnán ülve egy nyugodt templomban a hegy tetején. Ha segít Neked, a recitációkat a vizualizációkkal együtt is végezheted, amik a közreadott szádhanában találhatóak. De bármilyen más vonal – vagy tradícióbéli szádhanát (meditációs gyakorlatot) is használhatsz hozzá. Mondhatod bármilyen szádhana vagy vizualizáció nélkül is, csak emlékezz közben Buddha kedvességére, szeretetére, együttérzésére és felébredettségére. Ami Neked működik.
Page 4 of 4Közreadunk néhány dallamot, amit akkor tudsz használni, ha néha énekelnéd a mantrát, sőt szívesen vesszük, ha elkészíted a saját mantra-dalaidat és elküldöd nekünk. Annyit javaslunk, hogy bármikor, amikor tudod, kérlek, emlékezz arra, hogy mindezt a Földért tesszük, az emberiségért, az állatokért, és minden lényért. Ahogy legyőzzük jelenlegi szenvedéseinket, fejlődünk, nyugodtabbá válunk, és jobban is érezzük magunkat, de nem válunk önelégülté. Ehelyett igazi megelégedettséget érezhetünk, és folytatjuk a recitálást az igazi békéért és harmóniáért ezen a Földön. Azért tesszük, hogy a lakói ne csak átmenetileg érezzék magukat boldognak, hanem, hogy felébredjenek egy olyan állapotba, amely valódi és tartós hasznot hoz majd.
A globális Sákjamúni Buddha-mantragyűjtésről itt olvashatnak
Beszélgetésünkből kiderül, hogyan ünnepli Cser Zoltán a karácsonyt, szó esik a legfontosabb kérdésről, azaz hogy tudunk-e a szeretteinknek időt, energiát, teret adni, de arról is,
„A Buddha tanítása nem egy felfedezett igazság, nem egy megállapított igazság, hanem egy átélt igazság. És az átélést azt részint nem lehet fogalmilag meghatározni, pont
Minden decemberben megkérjük Karsai Gábort, a TKBF rektorát, hogy meséljen A Tan Kapuja Buddhista Főiskola évéről. Fogadják szeretettel az ez évi beszámolót. Riporter: Horváth M.